Regels voor Rehabilitation of Offenders Act??

Beste forum bezoekers.

Mijn vriendin en ik willen graag binnekort 9 dagen naar New York op vakantie.
Ik heb een vraag over het online visum wat je moet aanvragen.

Mijn vriendin is nu 19. Enkele jargen geleden, toen ze 15/16 was heeft ze enkele maanden in een jeugdgevangenis gezeten. Ze heeft het normale leven ontzettend goed opgepakt, en studeerd nu hard. In Nederland wordt je strafblad kwijtgescholden als je 18 bent en begin je met een schone lei.

Als we de “Visa Wizard” invullen op http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_wizard.html krijgen we devolgende vraag:

“Arrest or Conviction?
Have you ever been arrested or convicted for any reason in any country, even if the arrest did not lead to a conviction, or do you have a criminal record? Please note: the Rehabilitation of Offenders Act does not apply to U.S. visa law. If you are unsure, click on YES.”

Hier moeten wij helaas “ja” invullen. Volgens de wizard word haar de toegant tot de verenigde staten ontzegd.

We krijgen de melding:

Not Eligible for Travel on Visa Waiver Program travel
You are not eligible to travel on the Visa Waiver Program, and must possess a valid visa for entry into the United States.

Please note that the Rehabilitation of Offenders Act does not apply to U.S. visa law. If you attempt to travel without a visa, you may be refused entry into the United States at your personal expense.

Applicants who have been arrested or convicted are also subject to additional documentation and processing time.

Nu is onze vraag: geldt de Nederlandse wet van kwijtschelding van strafblad vanaf je 18e ook voor de toegang tot de Verenigde Staten?

Volgens mij mag ze gewoon onder het Visa Waiver programma reizen. Voor de zekerheid kun je contact opnemen met de ambassade en je situatie voorleggen (tip: doe het via de telefoon, email of andere geschreven vormen duren zeeeeer lang).