visite canada maar met strafblad.

hiephoi,

Ik ben van plan om begin maart naar vancouver te vliegen en nu weet ik dat voor amerika als je een strafblad hebt,dat het een grote gok zal zijn om binnen te komen.
Nu vraag ik mij af hoe dat met canada zit?!?! het betreft een soft drugs gerelateerde zaak in frankrijk uit 1993,best wel lang geleden maar ik weet niet hoe of wat ze gaan doen zodra je geland bent.
Ik wil n ticket kopen met retour datum 6 maanden later,en zal verblijven bij een hele goede vriendin in huis.
Enige tips en of suggesties zijn van harte welkom.

Ook bij Canada moet je opgeven dat je veroordelingen hebt. Wellicht moet je vooraf een visum aanvragen als je hiermee niet onder het visa waiver programma mag reizen. In dat opzicht zal het niet tot nauwelijks van de VS verschillen.

Je kan hier meer over lezen op de site van Citizenship & Immigration Canada.

Criminal inadmissibility

If you have committed or been convicted of a criminal offence, you may not be allowed to enter Canada.
Criminal offences include both minor and serious offences, such as theft, assault, manslaughter, dangerous driving and driving while under the influence of drugs or alcohol. For a complete list of criminal offences in Canada, consult the Canadian Criminal Code.
If you were convicted of a crime when you were under the age of 18, you can probably still enter Canada.
Learn about:

[ul]
[li]How to apply for a visa[/li][li]Visa exempt – Important information for travellers[/li][/ul]

Nog een handige link: http://www.cic.gc.ca/english/information/inadmissibility/conviction.asp

Enne… Waarschijnlijk is het verstandiger om geen emailadres met “outlaw” te gebruiken voor communicatie met CIC of de ambassade, just a thought. :wink:

hey jurjenb,

we gokken het er op, ik las dat het geen probleem was omdat het zo lang geleden is…als het 10 jaar of meer terug is dan is er al geen probleem meer.
En anders,jammer dan.
i.i.g. bedankt voor je antwoord.

Ik heb een aantal stukken op het forum gelezen hierover. Ik zit met een enorm dilemma. Mijn vriend wil mij in Canada opzoeken maar heeft een strafblad voor huiselijk geweld, waar hij een taakstraf van ong. 64 uur heeft uitgevoerd. Deze heeft hij mei/juni 2010 afgerond. Het is dus 5 jaar geleden en hij is dus of deemed rehabilitated of komt in aanmerking voor individual rehabilitation aanvraag. Het probleem is dat ik niet weer welke hij onder valt omdat in de Canadese wet (Criminal code artikel 265-269) assault straf of
(a)an indictable offence and liable to imprisonment for a term not exceeding five years; or
(b) an offence punishable on summary conviction and liable to imprisonment for a term not exceeding eighteen months.

Hetgeen als een straf indictable is je niet Canada in mag zonder de individuele rehabilitation aanvraag goedkeuring en bij b) als het wordt gezien als ‘on summary conviction’ je na 5 jaar wel gewoon het land in mag omdat je deemed rehabilitated bent?

Wat moet ik nu doen? In principe heeft mijn vriend in NL alleen taakstraf gehad voor dit vergrijp, maar bij de immigratie bureau websites staat steeds dat ik moet kijken naar de Canadese wet.

Iemand een advies?

alvast bedankt!

In Nederland is de straflijst “schoon”. Als je de veroordeling niet meldt zal er hoogstwaarschijnlijk niets gebeuren. Als je het wèl vermeldt kun je rekenen op problemen.

Ik lees je tip. Nu heb ik de canadese ambassade gevraagd om advies. Met naam en adres enzo. Was dat onverstandig ?