Redelijk salaris HBO'er in Glasgow

Beste leden,

Ik heb een baan aangeboden gekregen als Dutch customer service medewerker voor een bedrijf in Greenock, Schotland. Ik wil al een tijdje (tijdelijk) verhuizen naar Glasgow. Het lijkt me wel een mooie ervaring om daar te wonen en te werken.

Ik ben op zich wel geïnteresseerd in de baan alleen ik vind de bruto salaris van 14000 pond, bruto per jaar (netto is het volgens mij 975 pond per maand) laag. Ik heb op verschillende sites soortgelijke vacatures bekeken maar overal geven ze 14000 pond per jaar aan als salaris voor de functie van customer service employee.

Weet iemand misschien of dit een redelijk salaris aanbod is in Schotland? Kan men van dat salaris rondkomen? Ik heb een dochtertje in Nederland wonen. Mocht ik verhuizen dan wil ik niet een kamertje huren maar een eigen woonruimte omdat ik mijn dochtertje af en toe bij me wil hebben.

Kan iemand een indicatie geven wat een redelijk salaris is in Glasgow (voor een Nederlander met een afgeronde HBO studie)? Ik neem aan dat het ook crisis is in UK, is er momenteel überhaupt werkgelegenheid in Glasgow e.o.?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,

Watandar

Ik zou niet weten of het ‘normaal’ is voor dat soort werk maar ik vind het verschrikkelijk weinig.

Je kan de levenskosten hier zo goed als 1:1 vergelijken met Nederland vind ik dus als je denkt dat je daar met 14k euros rond kan komen zou je het kunnen proberen.

Ik moet er niet aan denken in ieder geval… sorry dat ik niet meer behulpzaam kan zijn :frowning:

Beste WME,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben vorige in Glasgow geweest. Levenskosten hier en daar zijn inderdaad 1:1 te vergelijken. Maar goed ik wil hoe dan ook naar Glasgow. Woon je toevallig ook in Glasgow? Ik had verwacht dat werk vinden wel te doen zou zijn maar helaas.

Hoi,

lees net even je berichtje. Het is alweer een paar maanden geleden en was benieuwd hoe het ondertussen is gegaan?

Ik zit er namelijk ook over te denken om te gaan verhuizen naar Schotland (of Engeland). Het is inderdaad redelijk weinig, maar omgerekend nu, is het (ongeveer) netto bedrag omgerekend (en afgerond) €1200. Is wel wat minder dan in NL.

Helaas heb ik geen idee hoe wat de maandelijkse vaste lasten zijn. Weet jij daar ondertussen al meer over?

Alvast bedankt.

Hey,

Sorry voor de late reactie.

Ik woon en werk sinds juli in Schotland. Ik weet niet hoe het zit met Engeland maar in Schotland kan je op zich wel rondkomen met 1000 pond per maand. Council tax is ongeveer 62 pond (als je alleen bent) en je huurkosten zijn tussen de 300-400 pond per maand. Het is afhankelijk of je een huurhuis via de council vindt of via een makelaar/particulier. Voordeel van een Makelaar is dat je het gemeubileerd krijgt en via de council krijg je alleen de 4 muren.

Kom je alleen of man/kinderen? Als je met man en kinderen komt dan kan je beter via de council een woning regelen. Ik heb een flatje met 2 slaapkamer en een woonkamer en ik betaal 320 pond inclusief council tax. Ik heb collega’s die hetzelfde betalen voor 1 kamertje, douche, wc, keuken delen ze met anderen.

Je vaste lasten zullen zijn:
Huur
council tax: 60-100 pond
tv/inet/tel
eventueel benzine
boodschappen

Bovendien als je te weinig verdient kan je in aanmerking komen voor een belastingvoordeel. Je inkomen wordt dan aangevuld door de overheid.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor die graag.

hey bedankt voor het bericht. ik heb inmiddels gekozen voor edinburgh en ik neem aan dat daar qua kosten ong gelijk zult zitten. maar goed om te weten wat ik ong per maand ga kwijt zijn. hoe bevalt het je daar? groetjes

Ik ben trouwens maar alleen. Ik wil wel gemeubileerd hebben. Als ik eenmaal zeker weet dat het me bevalt dan kan ik geld sparen om mijn eigen meubels over te laten komen, misschien kan ik tegen die tijd wel kopen ofzo.

Ik wil wel zeker te weten iets voor mezelf en niet gedeeld. Ik ben nu 26, en ik kan nog steeds het huis niet uit (financiën) dus ik MOET iets voor mezelf hebben. Kijk als het voor een paar maandjes is zou het niet zo uitmaken, maar als ik iets voor mezelf kan krijgen, dan meteen :slight_smile:

Ik heb ook gehoord dat ziektekosten bij je belastingen worden geïnd over je salaris, klopt dat ook? Of is dat alleen voor UK-ers zelf.
En heb je verder geen andere verzekeringen ofzo te betalen?
Wel fijn om te weten in ieder geval dat je toch van 1000 pond wel kunt rondkomen. Al moet ik een heel jaar lang boterhammen met pindakaas eten, maakt me niet uit haha.

En nogmaals bedankt voor je reactie! :smiley:

Hey,

Klopt er wordt elk maand een x bedrag ingehouden, dat is je bijdrage voor NHS. Groot deel van je loonheffingen kan je ook elk jaar terugvragen. Verder heb je geen verzekeringen. Je kan inboedel verzekering nemen maar als je een gemeubileerde woning wil, dan zal de landlord dat vast hebben.

Edingburgh is wel stukken mooier en leuker dan Glasgow. Glasgow en omgeving wonen best veel ‘‘tokkies’’ en de mensen in Edinburgh zijn wat beschaafder. Daar zoeken ze ook Dutch customer service medewerkers. Misschien kan je in de eerste instantie daar op reageren en als je er eenmaal bent dat je verder gaat zoeken

Ik denk dat je eerste paar maanden een huisje moet delen totdat je een baan naar je wens hebt en een redelijk salaris.

Succes met je verhuizing.