We zijn van plan om in mei of juni naar india te vertrekken voor ongeveer 5 weken. Vanuit Delhi zouden we rondtrekken in Rajastan en vervolgens het zand wat gaan afspoelen in goa. Heb nu gelezen dat Rajastan tussen april en juli ten zeerste af te raden is wegens de hoge temperaturen. Heeft iemand hier ervaring mee? En is het echt niet te doen? (ben al in Mali geweest in april-mei, was er toen soms 50°C)
Ik was 1,5 jaar geleden in die periode in Delhi, wat grenst aan het noordoosten van Rajasthan.
Mei was behoorlijk heet, maar door de lage luchtvochtigheid goed te doen mits je in de schaduw blijft en het heetste deel van de dag een ‘koele’ plek opzoekt en daar enige uren rust houdt.
Juni daarentegen was ondoenlijk, behalve de hoge temperatuur is vooral in de tweede helft van die maand de luchtvochtigheid erg hoog vanwege de naderende moesson. Met deze omstandigheden is iedere inspanning er één teveel, zelfs zittend zweet je alsof je de Marathon aan het lopen bent.
Verder moet ik opmerken dat alles in die periode erg dor en droog is, in 2005 stond in de maanden voor de moesson bijvoorbeeld het meer bij Udaipur droog. Een ander punt is dat de toeristische industrie in die periode vrijwel plat ligt, waardoor het aanbod wat beperkt kan zijn.
En Goa, ik ben er in die periode niet geweest, maar het schijnt er dan nogal nat te zijn.
Mijn advies, als je alleen in die periode kan, en persé naar Rajastjhan wilt, doe het dan zo vroeg mogelijk in mei. Verder zou je moeten afwegen of je niet beter naar de Himalaya kan gaan omdat juist in die periode de temperaturen daar redelijk aangenaam zijn. Bovendien, Rajasthan is het op zich zeker waard om naar India te komen, maar er in India is veel meer dan dat te zien.
Bedankt voor je advies. We denken eraan naar Himachal Pradesh te gaan en misschien wat vrijwilligerswerk te doen in de buurt van Dharamsala. Het had natuurlijk wel leuk geweest op het einde van de reis op de stranden van Goa wat te gaan relaxen, maar als het regenseizoen daar in juni begint zullen we dat maar best zo laten.
Bedankt, en als je reisadvies hebt voor Himachal Pradesh of Delhi, dan is dat altijd welkom!
Hoi, ben al vaak in India geweest. Ik kan je bevstigen dat het Noorden en ook Rajasthan absoluut af te raden is en je inderdaad - als je aan die periode gebonden bent - beter naar het hogere Noorden gaat. Goa : de moesson komt uit het Zuiden en in juni heb je daar normaal gesproken ‘prijs’.
Veel plezier, het is absoluut de moeite waard, zelfs met hete zon of water