Racisme in Zuid-Korea

Sinds mijn school de mogelijkheid biedt om op exchange te gaan had ik besloten om naar Zuid-Korea te gaan. Nu was ik op internet aan het rond kijken naar ervaringen van mensen die dit al hebben gedaan, en kreeg ik steeds meer zin om naar Zuid-Korea te gaan. Maar na een stukje gelezen te hebben van iemand die erg veel last had van racisme ging ik wat meer zoeken hierover. Helaas kwam ik tegen dat veel mensen hier last van hebben en ook op school alleen met andere exchange student omgingen omdat ze niet werden geaccepteerd. Heeft iemand hier meer ervaring mee? of weet iemand hier meer over?

Als reiziger heb ik geen systematische uitsluiting ervaren. Integendeel, heb de Koreanen ervaren als bovengemiddeld behulpzaam en gastvrij. Gelijkertijd heb ik de indruk dat Koreanen nogal - tsja hoe zal ik het omschrijven - van hun eigen soort houden. In zekere mate doet het me aan Japan denken, ook een behoorlijke homogene opbouw van het volk. Vorig jaar was ik daar, wetende dat de Japanse regering jaarlijks slechts een handvol asielzoekers toelaat. Had uiteindelijk geen moment de indruk met keiharde racisten te dealen.

Als gast moet je je gewoon openstellen en verdiepen in het land, dan komt het vaak wel goed. Het is sowieso allemaal kolder: uiteindelijk stammen er veel af van de Chinezen, maar dat zullen de Koreanen en Japanners niet zo snel hardop zeggen :slywink: :smile: