Queensland in April

Mijn vriendin wil in april volgend jaar een paar weken reizen door queensland.
Nou lees ik overal dat het dan regenseizoen is, regent het dan de hele dag door of is het vaak in de avond?
En is het aan te raden om in deze maand te gaan het schijnt wel zo te zijn dat alles dan mooi groen is en dat je het beste kan snorkelen in het great barrier reef?
Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Brian

Beste Brian

April doet wat het wil geld ook in Australië. Het kan de eerste maand van het droge seizoen zijn, maar ook de laatste van het natte. Het regent gemiddeld een stuk minder in april dan in de maanden ervoor. Zie ook dit overzicht. Maar als het wel regent, regent het ook de hele dag. Ik heb een keer anderhalve week in april in een campervan gezeten omdat het gewoon geen moment droog was. Dat was ter hoogte van the Whitsundays. De overige weken van die maand waren trouwens prachtig weer.
The Great Barrier Reef is altijd mooi, en het snorkelt/duikt het prettigst als de zee rustig is. En tijdens ‘the wet’ is de zee over het algemeen een stuk wilder.
Het klopt zeker dat de natuur het mooiste is na regenval. Dus kun je QLD het beste in de eerste maand(en) na het regenseizoen bezoeken. Het is dan erg groen, en de watervallen krijgen een flinke watertoevoer.
Het is dus een beetje gokken wanneer het droog wordt. Als je tot het laatste moment kan wachten met beslissen zou ik kijken wat het weer doet rond april volgend jaar. Als je binnenkort een beslissing moet maken zou ik adviseren om in mei (of juni) te gaan ipv april, omdat je dan een grotere kans hebt op goed weer.

Groeten Marcel

En bedenk wel dat het cycloonseizoen dan in principe nog loopt. Het kan allemaal meevallen, maar ja als het raak is dan kan het ook goed mis zijn.

Mag ik vragen waarom Queensland zo specifiek?