Enkele praktische vraagjes voor Thailand en Maleisië:
wat is de makkelijkste manier om te betalen?
hoe zien de stopcontacten er uit in deze landen? Zijn dat ‘gewone’ stopcontacten om laders van gsm, fototoestel te gebruiken?
welke kledij/schoenen moeten we zeker meenemen? we zullen de beperkte plaats in de rugzakken goed moeten benutten
wat is de beste manier om te bellen (naar mede-reizigers)/internet (communicatie met het thuisfront) te gebruiken? Heb je makkelijk internet? En kopen we beter te plaatse sim-kaarten om met elkaar te kunnen bellen?
Wij nemen euro’s mee uit Nederland, die je daar overal kunt wisselen en dan pinnen we daar zo’n 150 euro per keer als dit nodig is en betalen contact.
hoe zien de stopcontacten er uit in deze landen? Zijn dat ‘gewone’ stopcontacten om laders van gsm, fototoestel te gebruiken?
We hebben altijd een wereldstekker mee, soms is deze nodig, niet altijd. Meestal koop je zo’n setje, maar je hoeft dan alleen die voor Azië mee.
welke kledij/schoenen moeten we zeker meenemen? we zullen de beperkte plaats in de rugzakken goed moeten benutten
Na een aantal keer gebackpacked te hebben is duidelijk geworden less is more!
Ik neem nooit meer hoge wandelschoenen mee, die nemen teveel ruimte in, zijn zwaar en te warm. Als je dichte schoenen wilt kunnen dit ook gympies zijn met een beetje profiel. Maar in de praktijk loop je toch op slippertjes of wandelsandalen. Neem lichte kleding, dat niet makkelijk kreukt, ademt en makkelijk zweet opneemt, mee. Genoeg mouwloze shirtjes en korte broeken. Een dunne trui met lange mouwen voor bezoek aan de Tempels(Wat). Weinig sokken, aangezien je die toch niet aandoet, alleen als je in de jungle gaat wandelen in het regenseizoen zijn deze handig tegen de bloedzuigers.
wat is de beste manier om te bellen (naar mede-reizigers)/internet (communicatie met het thuisfront) te gebruiken? Heb je makkelijk internet? En kopen we beter te plaatse sim-kaarten om met elkaar te kunnen bellen?
Wij belden eigenlijk nooit, alleen naar thuisfront met eigen telefoon. En internet is in Thailand echt overal te vinden in internetcafés en hotels. In Maleisie iets minder maar genoeg om goed te communiceren.
Geweldig. Bedankt voor al deze info. Hier ben ik heel veel mee.
Je schrijft dat je sokken nodig hebt voor in de jungle. Moet je daarvoor ook geen stapschoenen aan?
En in de Cameron Highlands lees ik elkders dat het daar koud is. Heb jij een idee hoe koud, Lukt het met een trui ,of ook een jas, een regenjasje?
Met je backpakking ervaring, heb je toevallig ook leuke adressen om te logeren of tips voor het vervoer? We willen reizen van Bangkok naar Kuala Lumpur. Er ligt nog niets vast. We reizen met 4 volwassenen en 5 kinderen (tussen 7-14j).
Pinnen gaat overal ook heel erg goed, dus dan hoef je alleen je pas(neem wel credit card mee voor de zekerheid) mee te nemen en direct op het vliegveld pinnen.
Wereld stekker hebben wij altijd nodig gehad.
Internet kan in heel veel cafe’s gratis (WIFI) en het werkt vooral heel goed in de Starbucks is onze ervaring. Als je wat meer gaat bellen dan zou ik zeker een andere telefoon meenemen en daar en lokale simkaart indoen. Scheelt veel geld.
Backpacken in Maleisië is echt een aanrader en heel eenvoudig. Er zijn heel veel hostels op alle plekken (en ze hebben zo goed als allemaal wifi tegenwoordig). En tussen veel (bekende) plekken in Maleisië gaan dagelijks busjes waarvoor je van te voren wel moet reserveren. Het mooie echter van dit vervoer is dat de chauffeur je mee neemt tot dat je een leuke plek gevonden hebt om te slapen. De kosten hiervoor zijn wel wat duurder dan met het openbaar vervoer, maar veel lager dan wanneer je in Europa op deze manier moet reizen. Van bijv. Penang naar Cameron Highlands waren wij nog geen € 10,- met 2 personen kwijt. Echt ideaal.
Wij hebben overigens overal kunnen pinnen, dus hebben geen cash geld meegenomen.
In de Cameron Highlands hebben wij geslapen in Fathers Guesthouse. Mooie plek. Als je hiernaar vraagt weet iedereen je te vertellen hoe je dit kunt vinden. laat even weten waar je verder eventueel naartoe wil gaan wellicht kan ik nog een paar leuke tips voor locaties geven.
Nog een tip: wij hebben alleen maar gegeten op straat. Mocht je dit ook willen doen, zoek in Maleisië dan die tentjes op waar het volstaat met Maleisiërs. Super eten, tegen erg lage prijs en super kwaliteit eten.
Helaas ben ik nog nooit in Thailand geweest, dus kan je hier geen tips over geven.
Bij Father’s moet je wel van te voren boeken voor de zomermaanden, omdat het de allerpopulairste accommodatie is.
Wij vertrekken van huis met onze Keensandalen aan en nemen verder geen schoeisel mee (superlight travel) en alhoewel ze niet zo mooi zijn, zijn ze uitermate geschikt voor alle denkbare outdoor-activiteiten in Thailand en Maleisië.
De meeste mensen hebben veel te veel bij zich. Dat moet allemaal gezeuld worden in de tropische hitte. Alles is te koop in die landen en veel goedkoper dan in NL. In Maleisië is echter geen DEET verkrijgbaar. Men vertelde dat het daar - net als bij ons hier in Denemarken - niet verkocht mag worden. Het is dus een goed idee om daar een voorraad van in te slaan in Thailand, waar het stukken goedkoper is dan in NL.
Ik heb jungleervaring met m’n zoontje. Wij hebben meerdere tochten gemaakt in de regenwouden op Borneo. Wij hebben dat op eigen hand gedaan en dat is prima bevallen. Ik ben niet in Taman Negara geweest dus weet ook niet hoe het daar is.
Zorg wel dat je van te voren goed weet waar je aan begint, want sommige trails gaan door vrij onherbergzaam terrein. Afgelopen zomer heb ik een tocht helemaal verkeerd ingeschat. Ik dacht dat het hoogstens 4 uur zou duren, maar we hebben er bijna 6 uur over gedaan en hadden daardoor beslist niet voldoende water bij ons.
Hoi Nunu,
Heb je dan wellicht nog wat tips voor Maleisisch Borneo. Wij willen erg graag in juni naar Borneo en willen ook alles alleen gaan doen. We hebben al redelijk wat gevonden wat we echt niet willen missen, maar als je nog tips hebt, dingen weet die we niet mogen missen buiten de bekende informatie welke op internet te vinden is, dan hou ik me van harte aanbevolen.
Dank je wel!
De planning is van Kuching omhoog richting Kota Kinabalu, maar om Brunei heen. Gezien dit een olie staat is trekt het ons minder, maar als je iets kan aanbevelen kan dat natuurlijk altijd nog veranderen.
Alle parken die wij gedaan hebben staan in de LP: Bako, Semenggoh, Niah Caves en Lambir Hills. Ik vond de Waterfront en atmosfeer in Kuching gezellig. Maar het idee dat je hier in de buurt van stammenvolk was, miste ik helemaal. We zijn in de Cultural Village geweest, omdat je daar nog het best kon zien hoe de stammen vroeger geleefd hebben. Het is in mijn ogen allemaal behoorlijk toeristisch en veel meer ontwikkeld dan ik verwacht had.
Heb nog even wat toe te voegen. Ik vond Brunei erg leuk, want het is heel anders dan je verwacht. Het is erg schoon in de hoofdstad en je kunt zien dat niemand achter toeristen aanloopt om iets te verkopen. Er zijn een aantal prachtige gebouwen en imposante musea en het is leuk om een wandeling door de stad te maken. Het meest bijzonder is Kampung Ayer. Je kunt je voor 1 Bruneidollar over laten zetten met een bootje en dan te voet deze stad die op houten palen en planken boven het water staat op je gemak bekijken. Een duurdere optie is om je rond te laten varen. Hier zijn wel mensen die proberen hun slag te slaan. Maak van te voren een afspraak over hoe lang de tocht duurt voor hoeveel geld en betaal dan achteraf.
Wij werden door een vriendin uitgenodigd om te overnachten in The Empire Hotel. En dat was echt een fantastisch luxe belevenis. Het is zo chique, dat men überhaupt niet kijkt naar hoe je gekleed gaat en de portiers doen gerust met een glimlach voor de honderdste keer de deuren open voor irritante kinderen. Omdat het zo immens groot is heb je het gevoel dat je het zwembad bijna voor jezelf hebt. Je kunt gerust allerlei etenswaren en drinken meenemen want er is een koelkast. Als je als niet-moslim behoefte hebt aan een fles wijn etc. moet je die zelf meebrengen vanuit Maleisië, want het wordt er niet verkocht. Wel even aangeven bij de douane en ook inchecken bij het hotel, zodat het personeel geen problemen krijgt.
Aangezien Brunei op een vette oliebel zit, hebben ze geen behoefte om alles te ontbossen en dat betekent dat je daar een aantal van de best bewaarde regenwouden van Borneo hebt. Het Ulu Temburong National Park kun je bezoeken. Wij zijn daar niet aan toe gekomen omdat we graag nog een dagje met onze vriendin en haar kinderen op wilden trekken.
Dank voor deze info. Wellicht toch dan het overwegen waard, zeker gezien er nog zoveel natuur bewaard gebleven is. Dat is echt wel wat we graag willen zien op Borneo.