Puno-Cusco express- of touristbus

In juli gaan we met gezin (jongens 15&16) naar Peru. Vanuit Puno nemen we de bus naar Cusco. Hierover hoor ik nu verschillende geluiden.

1. neem express bus want die is sneller en tourist bus heeft geen toegevoegde waarde (stops onderweg niet interessant)
  2. neem tourist bus want onderweg zijn de stops in dorpjes en bij ruines de moeite waard

Wat is jullie mening?

Belangrijkste vraag: wil je overdag of 's nachts reizen? De gewone bussen gaan bijna allemaal 's nachts, waardoor je dus slaapt in de bus. De toeristenbus gaat juist overdag. Doet er wat langer over voor verschillende stops maar ik vond het zeker de moeite waard. Niet alleen zijn er enkele mooie stops en heb je ook een lunchstop (wel zo handig), maar het uitzicht is ook echt schitterend! Daar krijg je 's nachts natuurlijk niets van mee. Als het in je reisschema uitkomt om overdag te reizen raad ik de toeristenbus aan.

GrDonny
Proyecto Peru Spaans en vrijwilligerswerk

Echt waar? Op de meeste andere routes in Peru gaan de bussen juist vooral overdag. En op sommige routes is de nachtbus een extra keuze, maar niet de enige optie.
Weliswaar heb ik het stuk Cusco-Puno heel lang geleden gedaan in 1998 (2x), maar toen waren er volop normale dagbussen (behalve die toeristenbus). Met een ritje dat maar ongeveer 5-6 uur duurt lijkt een nachtbus mij ook vreselijk, dan moet je of erg laat vertrekken, of je komt voor dag en dauw aan (en dan is Puno niet echt een prettig plaatsje).

Beste Donny en Cecilia,
bedankt voor jullie reacties.
We willen overdag reizen zodat we het uitzicht ook meekrijgen.

Ik begrijp van Donny dat de stops van de touristenbus toch wel de moeite waard zijn.
Ik was er bang voor dat de langere reistijd van de touristenbus niet op zou wegen tegen de tussenstops en dat je dan beter de express bus zou kunnen nemen.

gr. Arthur