Welke keuze is de beste : trein of bus ? Een idee van de prijzen en de maatschappijen die dit aanbieden ? (periode : eind juli 2014)
Ik heb het met de bus gedaan. De prijs weet ik niet meer, maar de bus doet er 6-7 uur over. Er gaat bijna ieder uur wel een bus (verschillende maatschappijen). Helaas kwam de bus waarvoor ik kaartjes had veel te laat aan op station Puno (de bus kwam uit La Paz), waardoor ik pas met een paar uur vertraging vertrok.
De trein wordt vooral genomen voor mensen die de treinreis zelf als reisdoel hebben. Het heeft natuurlijk wel wat, zo’n trein, over de vlakte 3900 meter boven zeeniveau. Het kost echter meer tijd en vooral meer geld, er staat me een bedrag bij van rond de 100 dollar, of nog meer. De bus kost rond de 10 euro (duurste maatschappij wellicht 25 euro), gaat grotendeels langs dezelfde route, alleen veel sneller en je hoeft niet te reserveren. Als je op de busterminal van Puno komt, hoef je nooit lang te wachten. Er zijn vele maatschappijen die tickets verkopen voor terplekke vetrekkende bussen.
bedankt voor de info; we nemen zeker de bus want inderdaad goedkoper en sneller.Zie wel dat de prijs rond de $ 50 dollar zal zijn (wat toch nog een pak scheelt tov de trein).
Inka-express heeft een luxe bus en stop onderweg bij een paar aardige sites. Ik vond het een prettige maatschappij.
De prijzen van de goedkope bussen kun je denk ik niet makkelijk op Internet vinden. Wij waren met julsa gegaan en koste 25 soles per persoon.
De tickets voor zowel de toerusten bus, met stops, als de lokale bussen kun je makkelijk in puno zelf regelen
Via Wereldwijzer app
De treinreis is niet alleen veel duurder, je bent ook dubbel zo lang onderweg! De meeste mensen, locals en toeristen, gaan dus gewoon met de bus! Je kan bussen heel gemakkelijk ter plaatse regelen, of van tevoren online via een reisorganisatie. Veel plezier!
Via Wereldwijzer app