Proefdraaien in Spanje

Vanwege mijn gezondheid adviseren mijn artsen mij om eventueel te overwegen om te gaan emigreren.
Dit is al vaker voorgesteld maar nu weer en wel echt serieus dus ben ik er nu zelf ook meer mee bezig.
Vanaf september ga ik al een halfjaar naar Zuid Afrika om daar in het zonnetje aan de herfst/winter in NL te ontsnappen.
Dat is al wel een mooie tijd om te kijken of een ander klimaat mij zal helpen minder vaak ziek te zijn.
Enkel ben ik niet van plan om naar ZA te gaan emigreren en zit ik veel meer te denken aan Spanje. Heb er goede verhalen over gehoord ook van andere mensen die er vanwege gezondheid heen gaan. Ik zit dan wel een beetje vast aan de Costa Blanca of Zuid Spanje (Andalusië) omdat het daar het beste schijnt te zijn.

Nu ben ik wel heel benieuwd of er hier mensen hu ervaring willen delen met het wonen in Spanje.
Waar woonde je? Is het betaalbaar? Sprak je de taal al? Maak je gemakkelijk contacten?

Ik zat er zelf aan te denken om na mijn ZA avontuur nu ook nog tijdje naar Spanje te gaan. De taal leren, de omgeving verkennen en kijken of het daadwerkelijk mij iets zou opleveren aan gezondheid.
In La Herradura heb ik al een school gevonden die in ruil voor werkzaamheden gratis Spaanse les aanbieden. Klinkt wel ideaal!
Misschien zijn er wel meer scholen die dat doen? Of hostels? Iemand enig idee?

Wij zijn een ouder echtpaar en hebben nu 2 maal in Spanje overwinterd ( 4 maanden). Eenmaal in Altea (Costa Blanca) + Almuñecar (Costa tropical) en het laatste jaar in Villa Joyosa (Costa Blanca). Ik spreek vloeiend Spaans wat eenmaal buiten de toeristische centra zeer gewaardeerd wordt; het opent ook deuren.
Persoonlijk zou ik vooraleer mij ergens definitief te settelen, de streek verkennen door er langere tijd (bv via winterhuur) te vertoeven. Onze ervaring is dat er enorme verschillen zijn naargelang de locatie, oriëntatie van de woning, nabijheid van storende elementen (geluidsoverlast), edm. Ook is het prijsniveau streekgebonden. De meeste Spaans woningen zijn niet gebouwd volgens onze normen (warmte- en geluidsisolatie). In Altea hadden we voor 2 maanden 300€ verwarmingskosten.
Ook het veiligheidsaspect is niet te verwaarlozen.
Zo, ik hoop dat ik plannen om naar het zuiden te trekken niet te zeer vertroebeld heb.