Wanneer ik via het veiligheidsprogramma van mijn PC de URL van WWZ verifieer geeft dit de status “veilig”.
Wil ik de URL van WWZ oproepen krijg ik thans automatisch de hogervermelde link en moet ik telkens het gedeelte voorafgaand aan http://wereldwijzer.nl/ deleten vooraleer op WWZ te geraken.
What’s going on? Ergens een technisch mankement? Is het probleem u ook bekend door andere WWZ-gebruikers ?
P.S. 'k zie nu dat anderen hiermee ook geconfronteerd worden door hun posts onder “Algemene vragen en discussies”.
Het probleem is bekend en we zijn er op dit moment mee bezig. Voorzover het er nu uitziet is er niets met Wereldwijzer aan de hand, behalve dat Google die melding geeft.
We zijn in ieder geval bezig alles doorgrondig te checken. Wordt vervolgd.
Nou ja, mss niks met WW aan de hand, maar mijn computer op werk is gisteren gecrasht na een bezoekje aan WW. Heb de hele dag niet kunnen werken en moest hier naar de shoppingmall om alles te laten repareren.
Alle icoontjes verdwenen van m’n bureaublad, kreeg tientallen vreemde pop-ups, en een of ander vaag herstelsysteem van Windows wat m.i. niet te vertrouwen was…
Gisteravond hadden we de code die als verdacht werd aangemerkt al verwijderd. Na verder onderzoek bleek dat de software openx die we gebruiken was gehackt. De code wordt uit die software gegenereerd. De software werd overigens niet op dezelfde server als Wereldwijzer gehost. Wereldwijzer wordt nu door Google niet meer als verdacht aangemerkt.
Diverse leden hebben het probleem snel gemeld, waardoor we gisteren snel actie hebben kunnen ondernemen. Hartelijk dank daarvoor!!!
De WWZ-Redactie wordt nu wel niet meer door Google als verdacht aangemerkt, maar wat met al de gebruikers die in die onzekere periode van gevaar op WWZ zijn geweest ? Sommige PC’s al dan niet geinfecteerd ?
Ik heb alleszins op datum van 12/11/2011 een PC-inbraakpoging gehad : “risico hoog”, het zou kunnen in verband staan met het URL-probleem WWZ, het kan ook elders zijn bron hebben. Maar het is dan wel toevallig dat het op diezelfde probleemdagen gebeurt. Het veiligheidsprogramma heeft gewerkt :“geblokkeerd”.
Wat als er nog wat loos is zonder het te ontdekken en dat vb. de ene WWZ-bezoeker bij postings en/of PB’s de andere besmet?
Zou het niet veiliger zijn de site 48u. vh net te halen en grondig door te spitten? Dit is niet niks voor een groot forum, maar dient door de leden/bezoekers gewaardeerd ipv afgekeurd te worden.
Bij het opnieuw online gaan kan een korte info ivm het offline zijn op de voorpagina van WWZ zijn leden hierover informeren ; hier moet absoluut begrip voor zijn.
De schadelijke code is verwijderd van WereldWijzer. Er is vervolgens contact geweest met het bedrijf dat OpenX aanlevert en ze hebben alles weer onder controle. Een nieuwe, verbeterde code is weer in WereldWijzer geïmplementeerd, dus er is geen risico op nieuwe gevaren. (Tenminste, dit is de informatie die ik van de Redactie heb gelezen.)
Inderdaad zou het wel wenselijk zijn voor de gebruikers die in de korte periode op de site zijn geweest om een uitgebreide virus- en malwarecontrole te draaien. Ik zal eens kijken of ik een aankondiging kan plaatsen.
Het Thailand Reiscafé -Topic “attacksite” http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=125620 posts #16#17#18 melden toch nog problemen, vooral #18 op 15/11/2011 van Fransjes zou er meer aan de hand kunnen zijn…
Sinds het weekend, zelfs tot vandaag valt het mij op dat er merkelijk minder bezoekers op WWZ zijn dan gewoonlijk. Hieruit veronderstel ik dat er velen PC-waarschuwingen of PC-problemen hebben gehad of hebben.
Is het probleem echt van de baan zonder onderliggende onaangename probleemstellingen te hebben achtergelaten die wie weet pas later kunnen opduiken?
Hij heeft het over mensen die niet op Wereldwijzer zijn geweest, maar die wel pc problemen hebben.
Sinds het weekend, zelfs tot vandaag valt het mij op dat er merkelijk minder bezoekers op WWZ zijn dan gewoonlijk.
Uit onze gegevens blijkt dat er zondag iets minder bezoekers waren dan normaal (door de waarschuwing). Gisteren was het bezoek weer normaal en ook vandaag ziet het er normaal uit.
Is het probleem echt van de baan zonder onderliggende onaangename probleemstellingen te hebben achtergelaten die wie weet pas later kunnen opduiken?
Zaterdagavond is het probleem opgelost (code verwijderd en software offline). Dezelfde nacht en de volgende dag zijn er vele checks gedaan om te kijken of alles werkelijk in orde is. De gehackte software draaide niet op de server van Wereldwijzer.