Prijzen drankjes op Java en Bali

Kan iemand me iets wijzer maken over de prijzen van drankjes (bier, wijn) op Java en Bali in hotel en bars?

En in winkels?

Op Java wordt het steeds moeilijker om drank te krijgen en is het niet altijd gewoon dat je dit ook in een restaurant kan bestellen. Op Bali is nog overal drank te koop, maar naar verhouding erg duur. Het lokale bier ’ Bintang’ is een zuster van Heineke en goed te drinken voor een prijs in de bars ongeveer gelijk aan Nederland ca. Rph 25.000,- / 30.000,- voor een klein flesje. Wijn daarentegen is veel duurder. Hatten wijn is in de winkels te verkrijgen in een box van 2 liter voor de prijs van ca. Rph 240.000,-. de witte en rose zijn te drinken, maar de rode kan ik persoonlijk niet aanraden. Een alternatief hiervoor is de ‘two island’ . Voor een fles in de winkels ca. Rph 150.000,-. In een restaurant al snel het dubbelen. de sterke dranken van een westers merk zijn behoorlijk aan de prijs, een alternatief hiervoor ligt ook gewoon in de winkels en is vaak goed te gebruiken in mix-drankjes. Aan zelf gebrouwen spul zou ik me niet wagen, niet iedereen overleefd dat… :frowning: Verder heb je hier natuurlijk de bijna niet van echt te onderscheiden namaak merken. Dus als je de Wiskey onder de prijs krijg aangeboden, dan weet je zeker dat je hier te maken hebt met een staaltje bedrog.

Ik vraag me af waar je dit op baseert. Mijn ervaring is eerder het tegenovergestelde (ik kom al 15 jaar in Indonesie m.n. Java). Drank is tegenwoordig in een groot aantal supermarkten op Java te koop is. Wijn is nauwelijks verkrijgbaar op Java (en is belachelijk duur) maar bier (Bintang maar ook andere soorten zoals Guiness) en gedestilleerd (m.n. echt dure Whiskeys die door de rijken worden gedronken) is gewoon verkrijgbaar. Soms is de drank niet in de winkels zichtbaar maar als je er naar vraagt, komt er bijna altijd wel iets tevoorschijn (zelfs tijdens de Ramadan). In restaurants is het inderdaad (afhankelijk waar je zit) niet erg gebruikelijk om alcohol te drinken.
Verschil tussen Java en Bali is dat Java niet afhankelijk is van toerisme en de meeste mensen in meer of mindere mate Islamitisch zijn en dat men dus oppast met het drinken van alcohol om anderen niet voor het hoofd te stoten.
In Indonesie wordt op alcohol steeds meer belasting geheven (net zoals in Nederland) en dus relatief duur is (zeker voor de plaatselijke bevolking).

Dank e