Kan iemand me iets wijzer maken over de prijzen van drankjes (bier, wijn) op Java en Bali in hotel en bars?
En in winkels?
Kan iemand me iets wijzer maken over de prijzen van drankjes (bier, wijn) op Java en Bali in hotel en bars?
En in winkels?
Alcoholische dranken zijn in Indonesie verkrijgbaar maar relatief duur; zeker als het moet worden geimporteerd. Dit komt o.a. door de hoge accijnzen die op alcoholische dranken zit (net als in Nederland). De prijs van drankjes is in hotels en bars hoger dan in winkels.
Wijn is op Java nauwelijks te koop en als het te koop is het schrikbarend duur. Bier kan je in de meeste supermarkten kopen. Je hebt Bintang (lokaal gebrouwen, 0,5 liter) en andere biersoorten (o.a. Guinness; import). Ook kan je een soms mixdrankjes kopen (soort Smirnoff Ice enzo). Het is me opgevallen dat zelfs tijdens de Ramadan, bier en andere dranken in een lokale supermarkt op Java te koop waren. Ze hadden het uit de schappen gehaald maar waren “onder de toonbank” nog gewoon verkrijgbaar. Lokaal gebrouwen bier is redelijk te betalen maar import is relatief duur. Een klein flesje mixdrank kost een paar euro (ongeveer net zoveel als hier in Nederland). Whiskey e.d. is ook gewoon te koop (m.n. in de grote steden en soms een beetje zoeken).
Op Bali is alcohol beter verkrijgbaar dan op Java. Pas op voor namaak want m.n. op Bali wordt er soms geknoeid met zelfgestookte alcohol waar je beroerd van kan worden.
Dank je!