heeft iemand enig idee hoe je aan een pre paid simkaart kan komen en in wat voor winkels die te koop zijn
ik ga in november naar Zuid Afrika en wil de sim gebruiken om in het land zelf te bellen
mij is verteld dat tegenwoordig je alleen een prepaid simkaart in ZA kan kopen als je een vast woonadres kan opgeven dit om misbruik door misdadigers tegen te gaan (beetje moeilijk voor een toerist)
alvast bedankt
grtj frans.lucy>>>
Dat verhaal is mij onbekend. Ik heb gewoon op het vliegveld een simkaart gekocht.
Er is daar inderdaad allerlei gezeur rondom het kopen van een kaartje. Maar als je geluk hebt doet de cassiere niet moeilijk en krijg je er gewoon 1 mee. Je kan ze overal halen, bij de supermarkten etc.
hallo Martijn 265
dank voor je reaktie
het verhaal was dat met ingang van ( ik dacht)verleden jaar dat post paid simkaarten alleen met overleg van adres gegevens mocht worden verkocht dus op naar de supermarkt
Prepaid kaart kun je overal kopen in ZA. Ook overal opladen, geen probleem
bedankt voor de reakties>>>
grt Frans.lucy
In verschillende winkelketens zoals PEP, Pick 'n Pay, Checkers (?) zijn de herlaadvouchers trouwens altijd iets goedkoper dan hun belwaarde.
Per 30 juni a.s. moeten alle sim-kaarten in Zuid-Afrika geregistreerd zijn (RICA bepalingen). Dat betekent officieel dat als je een simkaart koopt, je inderdaad een ‘proof of residence’ dus bewijs van woonadres moet kunnen laten zien. Ik weet eigenlijk niet of dit bewijs ook van een woonadres in Nederland mag zijn. Wellicht handig om kopietje mee te nemen van bijvoorbeeld je elektriciteits- of telefoonrekening in Nederland als daar je woonadres duidelijk op staat.
Ik kan me wel voorstellen dat er van die kleine winkeltjes her en der zijn die zich van de RICA bepalingen weinig aantrekken en gewoon simkaarten blijven verkopen.
Of de grote telecomwinkels op de luchthavens in Zuid-Afrika!? Die verkopen en verhuren telefoons, losse sims e.d. en hoofdzakelijk aan toeristen. Dat is wellicht nog wel de gemakkelijkste plek. Als ik binnenkort weer eens op de luchthaven ben en op gasten sta te wachten, zal ik daar eens gaan informeren.
Oplaadvouchers koop je inderdaad overal. Dat is supersimpel.
Veel plezier alvast!
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com
bedankt voor de moeite ik wist dat het zoiets moest zijn dit is dus duidelijk
grtj Frans .lucy>>>
Als je op Johannesburg vliegveld aankomt, kan je daar een prepaid SIM en airtime kopen bij MTN of Vodafone. (aan de linkerkant als je de glazen deuren uitkomt) Je hebt gewoon je paspoort nodig mee niet.
Onderweg kan je bij elke supermarket en vaak bij de petrol stations airtime bijkopen!
Heel simpel.
Registratie is voor toeristen niet nodig, alleen je paspoort. Het probleem is vaak dat men het niet weet in de supermarkets waar je je sim koopt dat dit voor toeristen niet geldt. Je SIm vervalt na ongeveer 3 tot 6 maanden als er niet meer wordt gebeld.
Veel plezier op reis !!!:dag:
Bedankt Annemieke, weet ik dat ook weer! :dag:
Natascha
Allen bedankt voor de info en de moeite
Fijn ik weet nu waar ik aan toe ben
grtj Frans.lucy >>>:SOUTHAFRI
Wij hebben vorig jaar een prepaid kaart gekocht in een supermarkt in Hoedspruit. Mijn rijbewijsnummer is ingevoerd in een apparaat en ik moest ook mijn huisadres opgeven in Nederland. Dit werd overigens niet gecontroleerd. Daarna is de sim kaart geactiveerd maar hij staat wel degelijk op mijn naam. Ik kan me ook wel voorstellen dat er winkels zijn die het niet zo nauw nemen met regels en weet ook niet of er inderdaad andere regels zijn voor toeristen.
Groetjes Remco.
Lees trouwens net het volgende :
**What is RICA?**
The Regulation of Interception of Communications and Provision of Communication - related Information Act (RICA) requires that all customers that had a SIM card activated prior to 31 July 2009, register their SIM cards by 30 June 2011.
All SIM cards including Data, Contract and Prepaid must be registered. All subscribers who do not comply with the Act will be placed in a RICA lock status.
The same RICA lock will be applied with all de-registrations of RICA information until such time that the new RICA registration information is captured by a RICA gent for all de-registered customers.
On registration the RICA lock will be removed automatically.
For further information on the Act, kindly follow the links below to the RICA Act of 2002, and the amendments made to the Act in 2008: Regulation of Interception of Communications and Provision of Communication-related Information Act, 170 and 2002 http://www.info.gov.za/gazette/acts/2002/a70-02.pdf Regulation of Interception of Communications and Provision of Communication-related Information Act, 48 of 2008 [http://us-cdn.creamermedia.co.za/assets/articles/attachments/19020_act_48-08.pdf](http://uscdn.creamermedia.co.za/assets/articles/attachments/19020_act_48-08.pdf)
Simkaarten die nog niet geregistreerd zijn gaan vanaf 30 juni op slot. Dus ook de simkaarten die nu al uitgegeven zijn en nog niet geregistreerd zijn.
Groeten Remco.
bedankt remco
langzaam maar zeker is het verhaal compleet geworden
Allen die de moeite genomen hebben bedankt
grt. Frans.lucy >>>
Ze kunnen hier niets controleren, zelfs de SA ID boekjes, die kunnen ze ook niet controleren. Iederren volgt de regels, maar het personel si neit altijd op de hoogte van al die regels, zeker als het buitenlanders betreft. Niet nieuws onder zon hier in SA.
ook jij bedankt annmieke>>>:cheer:
In grote lijnen klopt alles gezamenlijk hierboven wel. Voorheen stonden de sim-pakketten in grote bakken in de supermarkt, gratis. Bij de kassa kocht je airtime (beltegoed). Je koos toen per keer bij binnenkomst zelf een makkelijk telefoonnummer uit. Twee jaar geleden lukte dit me voor het eerst niet meer. Ik zag ze niet meer in de supermarkt. In de telefoonwinkel (MTN is goed) moest ik een adres in Zuid-Afrika opgeven. Mijn adreslijst met daarop het adres van een familielid ter plaatse werd als bewijs gekopieerd. Ik weet dus niet of paspoort ook volstaat, maar dat ga ik binnenkort uitproberen. In de winkel heb ik meteen de voicemail laten verwijderen, gratis. En het bellen met zo’n prepaid naar Nederland kost minder dan eentiende van wat de Nederlandse provider rekent (althans twee jaar geleden nog). Gebeld worden is dan gratis. Het bereik is minder dan we in Nederland gewend zijn, maar toch behoorlijk goed, buitenaf veel beter dan bijvoorbeeld in Namibië.
Groet, Gert Hardeman, http://www.gerthardeman.nl
Je hebt gewoon alleen je paspoort nodig, geen probleem hoor. Koop het gewoon op het vliegveld. Daar zeker geen problemen. In de supermarket kan je alles nog steeds kopen, maar de deskundig is vaak nul, als het m niet ingezetende gaat.
goede reis
We zijn nu helemaal up to date bedankt voor de genomen moeite
Grtj. Frans>>>>>>