Ik zal minimaal een jaar in Moskou verblijven en vroeg me af of ik hier in Belgie alvast wat praktische gebruiksgoederen kan aanschaffen. Hier en daar heb ik gelezen dat Moskou erg duur is en dat de kwaliteit van producten nog wel eens wil tegenvallen. Vandaar dat ik het hier al wil aanschaffen.
Vooral de wintermaanden baren mij zorgen. De gemiddelde temperatuur lijkt me nog wel te doen, maar de extremere temperaturen lijken steeds vaker voor te komen. De dooiperiode lijkt me ook niet alles.
- Bij schoenen/botten dacht ik aan halfhoge gevoerde schoen met een rubberen bovenlaag. Gore-Tex zal waarschijnlijk ook een vereiste zijn. (bv deze)
Kan ik af met 1 paar schoenen of worden deze zo nat dat ik zelfs aan een tweede paar moet denken?
- Nu ik mij ingelezen heb in winterjassen is de keus niet gemakkelijker geworden. BV de keuze tussen synthetisch of gevoerd met dons. Dons schijnt zijn isolatie vermogen te verliezen zodra het vochtig wordt. En als ik het goed begrijp is Moskou behoorlijk vochtig. Synthetisch lijkt dus een goede keuze. Maar een lederen jas lijkt ook een goede optie te zijn omdat deze goed ademt en met de juiste behandeling water afstotend is. Comfortabeler dus als een synthetische of donzen jas.
Maar misschien zijn er meer factoren? Is de lederen jas misschien helemaal niet meer acceptabel in Moskou?
- Is het correct dat je beter inkopen kunt doen in NL/BE of zijn prijzen en kwaliteit van kleding/spulletjes in Moskou vergelijkbaar? Is het assortiment jassen en schoenen beter in Moskou of raden jullie aan om toch voor aankomst mijn slag te slaan?
Alvast dank!