Kan er iemand mij wat meer vertellen over de positie van een moslimvrouw in Marokko??
Mogen de vrouwen een beroep uitoefenen?
Stuur aub alle info die u hierover heeft naar mij
inja2001@hotmail.com
marokko
is wat dat betreft heel vrij vrouwen zijn te vinden in alle beroepsgroepen
vrouwen mogen daar zeker een beroep uitoefenen.
ik was verbaasd over de vrijheid van de vrouwen daar. ik heb het idee dat vrouwen daar gemiddeld veel vrijer zijn als de Marokkaanse vrouw in Nederland.
in het kindertehuis waar ik vrijwilligerswerk deed werkte bijvoorbeeld ook vrouwen.
wil je iets vertellen over dat kindertehuis?
waar is het ,kunnen ze hulp gebruiken ,hoe ben je er terecht gekomen
hoi hoi
ik was daar via de bouworde en we hebben daar nieuw sanitair aangelegd.
ze noemden het een kindertehuis, en er waren ook kinderen maar daarnaast verbleven er ook verstandelijk gehandicapten en psychiatrische patienten.
hoewel we die niet vaak zagen, omdat ze veel binnen zaten of op hun binnenplaats.
het kindertehuis ligt in taroudannt. het heeft niet echt een adres, maar er zijn geloof ik maar twee kindertehuizen, een gesubsidieerd door de koning ofzo, dus gigantisch luxe en het kindertehuis waar ik dan was.
het bouwproject is nu af, dus er zijn geen organisaties meer die er vrijwilligers heen sturen. maar misschien als je zelf contact opneemt. alleen zou ik niet weten hoe. ik stuur soms nog wel brieven en die stuur ik dan via een jongen uit agadir die ik heb leren kennen en daar soms langs gaat.
als marokkaan kan ik je vertelen dat er meer vrouwen dan mannen werken in Marokko.
Ik heb me niet aan die indruk kunnen ontrekken.
Marokkaanse vrouwen werken in Casablanca en omgeving vooral in de vele fabrieken en naaiateliers. Er zijn bijna geen sectoren waar vrouwen niet werkzaam zijn. Ze zijn vooral ook werkzaam als huishoudelijke hulp, als lerares en in administratieve beroepen.
Nou niet alle vrouwen mogen beroepen uitoefenen van hun mannen. En sommige vrouwen die helemaal gekleed zijn in een burqa worden niet aangenomen. En buiten de grote steden werken heel veel vrouwen als huisvrouw gewoon thuis. Maar ik zie vaak genoeg vrouwen daar werken:)
Er komt binnenkort een kindertehuis in tanger , dat heb in ergens op het net gelezen .het is gesubsideerd door nederlanders. Als een inwoner van belgie vind ik dat ons land zich veel minder dan de nederlanders bezighoudt met marokko en allerlei projecten . Het grond voor de kindertehuis is al gekocht nu moesten ze nog geld verzamelen voor de bouw enz…
Maar ik ben toch heel blij dat er aan de kinderen die niets hebben wordt gedacht.
Vrouwen hebben in marokko meer vrijheid , dan ze ooit in europa kunnen krijgen
Het zijn de vrouwen die naar de markt gaan , en het zijn de vrouwen die met de leraars praten als er iets is en nog veel meer.