ik zit eraan te denken ergens begin jnauari naar mexico te gaan, playa del carmen leek me een leuke plek
ik wil zowe relaxen (zwemmen/zonne) als een beetje cultuur van de mayas enzo zien…
is dit dan een goeie plek om heen te gaan? en is het weer in januari ook lekker genoeg voor zonnen/zwemmen?
Hi Casper,
qua temperatuur is het een minder warme maand, maar toch gemiddeld zo’n 28c maximum temperatuur. De zee heeft dan een temperatuur van 26 graden.
Playa del Carmen is zeker geschikt voor de genoemde combinatie. Met de bussen van het openbaar vervoer en/of de luxe bussen van ADO kun je makkelijk de omgeving verkennen.
ok thanks voor je reply, wat zou dan een ‘‘betere’’ maand zijn om te gaan?
februari? maart?
opzich klinkt een zeetemperatuur van 26 wel heerlijk om in te zwemmen!
Wat voor een Mexicaan fris is, kan voor ons nog warm zijn
Ik ben zelf in Yucatan geweest in april, september en november, waarvan ik april denk ik wel de aangenaamste vond. Lekker warm en weinig regen. Bij regen moet je trouwens niet aan complete dagen regen denken. Meestal is het een bui op de late middag.
wij gaan er overmorgen heen, JOEPIEE!!!:zon02:
wow lekker, gaan jullie voor rondkijken of zwem/zon vakantie?
en welk hotel hebben jullie geboekt?
Heb even de tekst gekopieerd van onze reisblog:
Gedurende een kleine twee weken gaan we rondreizen door Yucatan en zullen we ook nog kort Chiapas aandoen.
Maandagochtend vertrekken we vanaf Schiphol als eerste naar Houston. Daar zullen we overstappen. Aanvankelijk was dit een gunstige overstap (circa 2 uur). Door wat vluchtwijzigingen is de overstap nu verlengd naar een kleine 5 uur. Vanaf Houston zullen we doorvliegen naar Cancun, wat nog iets meer dan 2 uur vliegen is. In Cancun worden we opgewacht en naar het hotel gebracht.
De volgende ochtend staat er een auto voor ons klaar en zullen we direct gaan reizen. De reis gaat naar Rio Lagartos, alwaar we een boottocht door een mangrove zullen maken. De mangroves staan bekend om de grote kolonies flamingo’s. Er schijnen er ongeveer 43000 te zitten! Overigens wordt het gebied niet alleen bewoond door flamingo’s, maar ook door krokodillen. ‘s Nachts zullen we slapen in een hotelleje vlakbij Rio Lagartos.
De volgende dag gaan we rijden richting Chichen Itza, bekend om de Maya-tempels. Geadviseerd wordt om ‘s ochtends vroeg naar de tempels te gaan, want dan ben je de busladingen met toeristen voor. Aangezien we bij de ‘achteringang’ overnachten, moet dat geen probleem zijn.De avond voorafgaand kunnen we nog naar de lichtshow, die wordt geprojecteerd op de tempels. Nadat we in de vroege uurtjes naar de tempels zijn geweest, gaan we nog een poging doen om naar een Cenote (zinkgat) te gaan en daar eventueel te zwemmen. Later op de middag worden we in Izamal verwacht voor een koetstocht door het goudgele stadje.
Na overnacht te hebben in Izamal gaan we op weg naar Campeche. Dit doen we echter met een omweg. We zullen eerste de grote stad Merida nog aandoen, om aan een vakantie-tik van ons te kunnen voldoen: Starbucks-beker! Daarna rijden we verder naar Uxmal. Uxmal staat ook bekend om Maya-ruines. Hier staat een tempel met een andere (ronde) vorm dan men gewend is. Daarna rijden we naar Campeche, vissersstadje aan de kust, waar we zullen overnachten.
Daarna zullen we een langere reisdag maken. We gaan door naar Palenque. De dag zelf zal uit alleen maar reizen bestaan. De volgende ochtend gaan we weer vroeg uit de veren om naar de Maya-ruines te gaan. Later op de dag zullen we nog wat kilometers gaan maken naar de Aqua Azul en Misol ha. Beiden watervallen, maar beiden ook van heel andere categorieën. Ook de volgende dag weer vroeg op. We gaan een excursie doen. We gaan de jungle in naar Bonampak en Yaxchillan. Beiden ook weer bekend om de Maya-ruines, maar ook deze zijn weer heel anders. Bekend om muurschilderingen en beeldhouwwerk. Reis hiernaartoe is bijzonder, deels met een busje en deels met een bootje. En de jungle geeft een extra dimensie. Apen, toekans, maar ook vogelspinnen kunnen we tegenkomen. Dat is nog wat voor deze spinnenheld (Priscilla)……
De volgende dag gaan we onze reis weer voortzetten, we gaan richting Xpujil. In principe is dit een tussenstop voordat we naar Playa del Carmen gaan. Voordat we aankomen in Xpujil gaan we echter nog eerst naar Calakmul. In Calakmul staan ook Maya-ruines, met als hoogtepunt twee tempels die tegenover elkaar staan en boven de jungle uitsteken. Mooie van deze tempels is dat ze nog beklommen mogen worden. Dit omdat ze nog vrij recentelijk zijn ontdekt en nog niet de grote massatoerisme kennen.
Na de overnachting in Xpujil rijden we richting Playa del Carmen, maar hier maken we ook nog even een tussenstop om aan een andere vakantie-tik te kunnen voldoen. Wij sparen Hard Rock Cafe t-shirts van de plekken waar we zijn geweest. Niet dat we Hard Rock liefhebbers zijn…. In Costa Maya gaan we de eerste veroveren. In Playa del Carmen hebben we nog lekker een paar dagen zon, zee, strand. Een van de dingen die we gaan doen is snorkelen en we zullen ook over varen naar Cozumel, o.a. voor Hard Rock Cafe.
Zaterdag 14 januari staat de terugreis gepland. Ook dan zullen we een tussenstop maken in Amerika, en wel op New York Newark. Zondag 15 januari komen we dan weer aan op Schiphol.
Als je tijdens de reis nog wilt meekijken:
Wij gaan 6 januari naar playa del carmen:zon02:
leek ons een mooie periode,niet te warm dus mooi weer om leuke tripjes te doen.
19 januari vliegen we weer terug! >>>
ps: Het is het hele jaar toch rond de 30 graden zoveel verschil is er denk ik niet!
mijn vakatie in januari werd last minut gecancelld,
ik zit er nu aan te denken om begin volgende week een last minute te boeken
nu vroeg ik me af, aagezien het dus buiten de vakanties valt
zijn er nu ook veel andere touristen in PdC?
en zijn alle attracties, excursies endergelijke nu ook gewoon volop aanwezig nu het miss niet vakantieseizoen is ofzo??
en als er touristen zijn in welke leeftijd zijn ze dan nu vooral en waar komen ze vandaan?
en is er iemand omgeving mexico nu die me daar iets over het huidige weer in PdC kan vertellen? Ik kijk wel op weer sites maar die veranderen om de paar uur van heel zonnig naar crap weer dus ik weet niet wat ik daarmee moet…
Ik denk dat er altijd zat mensen zijn in Playa, wij gingen ook buiten de vakanties en er was volk zat. Qua weer hoef je je geen zorgen te maken. Het is altijd prima weer, maar het kan ook wel eens een dagje bewolkt zijn.
dan nog is de temperatuur prima en regen is meestal van korte duur.
Het is in ieder geval altijd wel 25 graden warmer als dat het nu hier is!
Ik zou zeggen: >>> en :vak02:
Nou wij zijn terug uit playa del Carmen hebben het wel getroffen met het weer! wel een avond en een hele middag stortregen gehad!!verder ook wel wat bewolking,maar ook heel veel zon,vonden dit ideaal weer voor de excursies.De toerist die er is,is vooral veel mensen uit Canada,Engeland en Amerika.Weinig nederlanders (in ons hotel tenminst) maar daar zit ik op vkantie ook niet op te wachten!Als ik jou was boekte ik snel en een aanrader van een hotel is RIU Teqiulia In een woord GEWELDIG
Succes en veel:zon02:
Wij zaten in Hotel Lab Nah, ook zeker een aanrader. 50 meter van het strand, naast the fusion bar, geweldige tent met elke avond live muziek. en nu sta ik weer buiten schuttingen te zetten… Had gewoon een maand langer moeten blijven
haha ik zit nu te twijfelen of volgende week naar Puerto vallarta waar het nu prachtig weer is
of ovver 2 weken naar pdC
het liefste ga ik volgende week al, maar Playa heeft volgens mij kwa bezienswaardigheden veel meer dan PV toch? ikbedoel het hele maya enzo heeft playa wat PV niet heeft
heeft PV ook nog veel toffe dingen of is playa echt vele malen beter/leuker??
Vanuit playa kun je wel de nodige excursies doen. Wij hebben een rondreis gemaakt en da’s ook wel een aanrader. De vraag is hoe je de verdeling tussen strand, cultuur en natuur wilt hebben?
nja laat ik zeggen dat ik ga 2 weken dus 14 dagen - 16 dagen inclusief vliegen
en ik ga denk ik 25 % voor zwem en zonnen op het strand en 75% voor dingen doen en zien en voor 100% ff lekker in een warm zonnetje lopen haha
wat raden julie me dan aan
hoi
Tulum is erg mooi,maar naar Coba is ook geweldig.Je hebt dan vaak 3 in 1 excursies,naar coba,zwemmen in een cenote,wandeling door de jungle en een bezoek aan een mayadorp
groetjes
Terwijl ik dit schrijf zit ik heerlijk buiten op me terrasje met een korte broek aan. Dit zegt wel genoeg over het weer denk, vergeleken met Nederland :vak02:Ik zou zeggen Playa del Carmen gewoon doen.