wat is er waar???
kan ik planten mee nemen naar canada,ik heb een grote verzameling fuchsia’s . Sommige heb ik al jaren,ik wil ze meenemen. het immigratie bureau waar wij info van hadden zegt geen probleem. maar via de douane-site en dan de regelementen mag het niet. woie heeft er meer ervaring mee met dit.
Planten mogen niet zomaar mee naar Canada, omdat ze Europese insecten en ziekteverwekkers mee kunnen dagen, die onbekend zijn voor het Noord-Amerikaanse ecosysteem (en dat zou dus hypothetisch gezien op een ramp kunnen uitlopen).
Als je planten wilt meenemen, moet je ze laten testen en certificeren. Ik weet de precieze details niet, maar volgens mij kan dat ook behoorlijk in de kosten lopen.
Overigens heb ik al meerdere reacties gelezen over emigratie-adviseurs die bewust soms verkeerde antwoorden geven om de procedure langer te laten duren (en meer geld te verdienen). Oppassen dus!
Toevoeging hierop (ik kwam namelijk een paar weken terug een ander topic tegen over het versturen van bloembollen):
Voor het verschepen van planten heb je en phytosantaire verklaring nodig van de Plantenziektekundige Dienst.
Voor plantmateriaal heb je officieel een importvergunning nodig. De laatste keer dat ik een importvergunning voor plantmateriaal heb aangevraagd, kostte me dat in totaal meer dan $400 en dat was inclusief cites verklaringen en phytosanitaire verklaringen. Ik meen me te herinneren dat de importvergunning zelf rond de $120 was voor 1 tot 10 soorten
De Bloembollen Keuringsdienst (Lisse) kan de documenten regelen, maar dat moet dan via de PlantenKundige Dienst ( PKD - Aalsmeer o.a. ) gedaan worden en dat kost ongeveer € 60,00 per document en dan komen de kosten voor de exportsticker daar nog bij.
Als de emigratie-adviseur echt waar voor zijn geld wilt, had hij hier een mooi informatiepakketje over.
Ik ben overigens benieuwd hoe je ze mee wilt nemen aan Canada. Met het vliegtuig zal wel duur zijn (speciale behandeling). Als scheepsvracht zullen ze het moeilijk hebben om lange tijd zonder bewatering te moeten.