Wat wel en niet mee door de douane?

We hebben Hollandse vrienden/familie in Canada…
het verzoek kwam om Hm worst mee te nemen …nu ben ik verhalen tegengekomen op het internet dat de “Evert v Benthem”-worsten niet zouden aankomen als je ze opstuurde en dat je ze ook niet mee mocht nemen in je koffer…al dan niet vacuum verpakt
Mag je wel kaas meenemen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is er een lijst waarop staat wát je wel en niet mee mag nemen?

Zelf geen ervaring mee doch een kennis van mij die in Whitehorse (Yukon) woont heeft ook regelmatig dezelfde worsten laten opsturen (op familie na het meest gemist…) en soms komen ze wel, soms niet door de douane. Ik principe mag het dus niet. Kaas (Hollandse) lijkt mij wel mogen aangezien je in de supermarkt gewoon een Edammertje of ‘Goedah’ kunt kopen.
Wellicht bied deze site enige uitkomst: http://www.cbsa-asfc.gc.ca/publications/pub/bsf5082-eng.html

PS: mocht je een ‘sluiproute’ vinden voor de H#M# worsten dan hoor ik het graag. Ben er bij tijd en wijle ook zot op :wink:

Die Goudse is nooit in Gouda of Europa geweest. Same thing for Zwitserse kazen. :wink:
De enige èchte Europese kaas die ik soms tegenkom is Feta (al dan niet Deens(!?) of Grieks).

Vlees-, zuivel- en plantaardige producten mogen niet worden meegenomen, omdat ze ziekteverwekkers kunnen bevatten die de flora en fauna van Canada kunnen schaden. Kaas is dusdanig ver verwerkt dat men hier niet moeilijk over zal doen, vlees en planten zijn echter uit den boze. Je kan proberen het mee te smokkelen in de incheckbagage, goed verpakt, luchtdicht, meerdere malen (zodat de snuffelhonden het niet snel kunnen ruiken). Bij de douane aangeven dat je geen van die dingen bij je hebt, maar alles voor eigen risico. Als je een paar keer Border Patrol hebt gekeken, snap je waarom. :wink:

Waarom het via de post soms wel en soms niet aankomt: omdat men steekproefgewijs controleert.

Dank voor de reacties!
Kaas, worst en soortgelijke producten blijven netjes thuis…
Dan maar gewoon kilo’s drop mee :slight_smile:

Oh, Y. & J. … die Goedah… is die lekker daar? Te vergelijken met hier offffff ???
(ben gewoon even nieuwsgierig

De goedah smaakt hier net wat anders, nog steeds wel een vrij neutrale smaak. Heb afgelopen week een biologische Gouda gekocht in de bio-supermarkt, hmmmmmm…

Assi, Kaas is geen enkel probleem zoals Jurjen al schreef. Ik neem altijd behoorlijk wat kaas mee terug als ik in NL ben geweest. Nog nooit problemen er mee gehad. Zolang het maar goed verpakt is.
De kaas hier is niet lekker. Dat is mijn mening iig. En de NL kaas die je hier bv bij Superstore kan kopen, is behoorlijk duur. In de States heb je wat meer keuze en daar zitten wel wat lekkere kaas bij. Je kan gewoon vragen of je het eerst mag proeven. Dat is, als je dit bij een vers bali koopt. In de States kan dit bij veel Walmart winkels.

Edit:
Was vergeten er bij te vermelden, dat er aardig veel conserveringsmiddelen in de kaas wordt gedaan hier en in de US. Je krijgt nl zo goed als nooit schimmel op je kaas. Is mij nog nooit gebeurd iig. Heel anders met NL kaas dus.

Dank voor je reactie…de kaas was al van het lijstje af…deze was bedoeld voor familie maar die zien we pas aan het eind van de reis…achteraf bezien is het niet handig om 4 weken een kilo kaas mee te slepen… Voor eigen gebruik nemen we geen voedsel mee, vind ik altijd een beetje onzinnig, de vakantie periode kom ik best wel door zonder de Hagelslag, ontbijtkoek en DE koffie :smile: maar ik kan me goed voorstellen dat wanneer je er woont en dit soort etenswaren maanden/jaren moet missen dat je het dan meeneemt…

Als je toch graag hagelslag zou willen dan kan je altijd even langs gaan bij de Hollandshop in New Westminster: http://hollandshop.com/ Je betaalt wel een stuk meer dan in Nederland, maar moest je er echt niet zonder kunnen dan weet je waar je het kan kopen. Het is misschien gewoon leuk om eens binnen te stappen in een Nederlandse winkel terwijl je in Canada bent. :wink: Ik ga hier regelmatig wel eens winkelen (is niet ver van ons af).

Groetjes,
Ann :slight_smile:

Ik red het wel zonder hagelslag :smile: maar misschien een goed idee om even langs te gaan voor een pak de koffie… alhoewel de prijs van $ 12,75 rijkelijk overdreven is …ik mag hopen dat het in de winkel goedkoper is dan in de online shop.

…en ik zie net dat het Hollandwinkeltje op de route ligt naar de highway 1, helemaal goed, precies tussen het camperverhuurbedrijf en de grote weg…

Folgers en Maxwell zijn de koffies die de mannen hier thuis drinken. Folgers heeft verschillende roasts (classic roast, mountain roast, etc.) Wij hebben vaak de mountain roast.

De keren als we naar Canada zijn geweest,namen we iedere keer Vacuum verpakte kaas mee.Ze hebben het er nog nooit uitgehaald.Als we volgend jaar weer naar Canada gaan nemen we weer wat mee.groet Riette