hallo ik heb een vraag over het wel of niet toe gestaan zijn van een palmboom vanuit thailand naar nederland
ik heb namenlijk een mooie kokosnoot met een klein palmpje eruit kado gehad van de eigenaar van mijn guesthouse maar vraag me nu af of ik deze in mag voeren
ik weet dat het niet makkelijk zal zijn deze in nederland groot te krijgen aangezien ze totaal geen vorst verdragen maar ik heb al meer tropische planten in mijn tuin en denk dat dit met wat moeite wel zal lukken
groetjes vanuit een nog steeds heerlijk Ao Nang al is het wel weer bijna tijd voor de terugreis
Het is een tropische plant, dus in geen geval buiten in je tuin zetten, binnen op een warme, lichte plaats, probeer in een tuincentrum palmengrond te scoren (hele luchtige grond is dat), de komende winter krijgt hij het sowieso lastig, maar het meest kritieke punt is de overgang van Thailand naar hier , en van buiten daar naar binnen hier.
Wat je op zal vallen is dat er heel weinig of geen wortels aan zitten, dat is normaal, maar om te overleven moet de palm ze vroeger of later wel krijgen, daar is die palmengrond voor.
Ik heb zelf weleens wat planten meegenomen, gesmokkeld zogezegd, maar die gingen van NL naar Thailand. Gewoon gedaan, crimineel die ik ben.
Karin heeft 100% gelijk, officieel mag het niet, je hebt een certificaat nodig van de plantenziektekundige dienst van Thailand, de geldigheid daarvan hier is zelfs dan nog twijfelachtig.
Het mag idd niet, MITS in bezit van een fytosanitair certificaat.
Of de geldigheid daarvan hier twijfelachtig is, weet ik niet, heb zelf geen ervaring met het meenemen van planten uit Thailand of een ander land. Dit is echter de informatie die door de douane zelf op de website gegeven wordt vwb reizigersbagage.
allemaal bedankt voor de reacties heb er toch twee meegenomen in mijn koffer en ze staan intussen tussen de bananen planten in mijn tuin hoop nu dat ze gaan aanslaan en gaan groeien