Plan voor onze "korte" reis naar Costa Rica (en Nicaragua) in juli

Deze zomer wordt het voor ons beiden de eerste keer dat we eens echt “linksaf” slaan vanaf Schiphol. Na meerdere trips richting Azië en afgelopen jaar naar Australië te zijn geweest is het nu de tijd voor de VS (2 nachten Atlanta) en dan Nicaragua en Costa Rica.

We landen op 8 juli in Nicaragua en verwachten beide landen anderhalve week aan te doen. Dat betekent dat we op 18-07 denken de grens over te steken en de reis in C.R. vanaf dan voort te zetten. Doordat we de huurauto’s erg prijzig vinden willen we veel met de bus gaan doen. De informatie die we vinden via Google en het Footprint Handbook “Costa Rica, Nicarague en Panama” lijkt te bevestigen dat dit goed te doen is.

17-07 Di. San Juan del Sur NIC.
18-07 Woe. Guanacaste / Rincon de la Vieja CR (136km, 2,15uur)
19-07 Don. Rincon de la Vieja CR
20-07 Vrij. Monteverde CR
21-07 Zat. Monteverde CR
22-07 Zon. Manuel Antonio CR dagje park (Al komen we die dag pas aan, optie dinsdag het park in)
23-07 Ma. Manuel Antonio (eventueel tripje Dominical?) CR Park is gesloten (=maandag)
24-07 Di. Manuel Antonio CR Duiken of vanaf Drake Bay (Isla del Cano)?
25-07 Woe. Corcovado CR
26-07 Don. Corcovado CR
27-07 Vrij. Corcovado CR
28-07 Zat. naar NP Quetzales? of San Jose (voor event. koffieboer)? CR
29-07 Zon. vroeg Quetzals kijken en dan naar San Jose CR
Overnachting vlak bij airport. Shuttle bus regelen die ons brengt (vroege vlucht).

Doordat we twee landen gaan bekijken en vanwege het seizoen kiezen we er voor om langs de westkust van Costa Rica te blijven. Ook willen we er dit jaar voor kiezen om liever wat langer op een plaats te blijven en daar meer te zien / wandelen dan ons steeds te verplaatsen om persé alles te zien (maar niks echt).

Zijn er nog plaatsen die we moeten zien of van ons schema af moeten halen?

Is het verstandig om plekken vast te leggen met de accommodatie of kan je dit prima open houden? Mijn ervaring in Azië is dat de keuze nog ruimschoots aanwezig is als je op de dag zelf een paar plaatsen binnen loopt, maar mijn gevoel zegt dat het hier wel eens anders kan zijn.

Zijn er parken waar we persé van tevoren al de trip / gids / entree ticket moeten regelen?

Is de volgorde Manuel Antonio en dan Corcovado lang genoeg en dan nog twee verplaats dagen naar San Jose slim? Kan je dan inderdaad vroeg nog NP Quetzales bekijken of is dat precies niks.

Alvast onwijs bedankt voor jullie meedenken, reality check en tips.
Wij hebben er zin in.

Groet, Erik

In tegenstelling tot Azië moet je in Costa Rica voor lange afstanden vaker overstappen met het openbaar vervoer. Vaak sluit het niet goed op elkaar aan qua tijd en heb je de kans om naar een ander busstation te moeten voor de overstap omdat er verschillende vervoerders per regio zijn. Vanaf Manuel Antonio zul je vaker over moeten stappen om in Sierpe te komen om vanuit daar de boot te pakken naar Drake Bay. De boot gaat twee keer per dag, 11:30 en 15:30. Vanuit Ojochal worden er dagtrips naar Corcovado georganiseerd, scheelt in reistijd.
Misschien heb je wat aan deze site: Bus schedule Costa Rica Overigens, Quepos - Dominical is al snel 1,5 uur met de bus.

Ik zit ondertussen een paar route opties te bedenken maar daar schiet je qua reistijd niet veel mee op. Het ligt er aan waar jullie focus ligt. De meningen over Manuel Antonio zijn overduidelijk verdeeld hier op het forum. Ik zou eerder naar Corcovado gaan dan naar Manuel Antonio. Ik denk dat van Corcovado naar Quetzales weinig uithaalt… Je hebt maar 1,5 week, wellicht is het beter je te concentreren op het verkennen van Costa Rica vanaf de grens met Nicaragua naar San José.

In verband met het duiken houd er rekening mee dat het regentijd is en de kans op troebel water groot is.

Overigens vond ik Isla de Ometepe in Nicaragua de moeite waard, maar wellicht zit die in jullie planning de dagen voor SJ del sur.

Om je reistijden in te korten kun je ook gebruik maken van Shuttlebussen.
Die brengen je van het ene hotel naar het volgende.
o.a. Interbus en Grayline. De laatste gaat ook naar Sierpe.
Er gaan geen shuttlebussen naar de Quetzalvallei.
Het is erg druk in CR in juli.
Als je wilt duiken bij Caño Island. Kan dit het beste vanuit Drake.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Wat fijn om nu al jullie ervaringen te lezen. Daar gaan we hopelijk ons voordeel mee doen.
Conclusie is zoals ik nu lees dat we de Quetzalvallei overslaan en dan wellicht een dag San Jose of een extra nacht in Corcovado boeken.

Dominical is dan misschien beter om een dagje strand van te maken of een fiets huren. 3 uur v.v. is mogelijk best zonde.

De shuttlebus is een goed alternatief voor Sierpe, al is die wel een stuk duurder dan de chickenbus heb ik vernomen. Onze host in Drake Bay is ook divemaster dus dat moet dan goed komen. Inderdaad niet het meest ideale seizoen, maar het liefst maken we toch een paar duiken op onze vakanties (we duiken pas sinds 2016 en willen dat wel een beetje bij houden).

Er is alleen door de onrust in Nicaragua een kans dat we ons hele schema om (moeten) gaan gooien. Op dit moment het advies om alleen te reizen als het noodzakelijk is. Daarbij wegblokkades en geen OV.
Als Nicaragua doorgaat dan is Isla de Ometepe een van de langere verblijven van ons daar. Dat ziet er waanzinnig uit namelijk.

Wellicht wordt dus alles anders zoals + Panama of 3 wkn Costa Rica.
De reisverzekering kan helaas niks betekenen voor ons. Dat is wel balen.

Ons globale schema is (nu nog)
6 juli aankomst Atlanta
8 juli door naar Managua
18 juli grens over naar Costa Rica
30 juli terug vliegen naar Amsterdam (via Atlanta)

Ik ga ook maar eens contact opnemen met het hotel bij het vliegveld in Managua. Kijken hoe zij er tegenaan kijken.