Pinnen in Mexico

Hallo,
Ik ga in september voor 3,5 maanden naar mexico en ik zou graag willen weten of ik daar kan pinnen met mijn pinpas.
Volgens mijn bank (postbank) kan ik pinnen bij ale automaten die geschikt zijn voor maestro, maar vanuit nederland kan ik natuurlijk niet zien of de automaten hiervoor geschikt zijn en bij de bank wisten ze dit ook niet.
Ik verblijf 3 maanden in Colima dus het zou vooral fijn zijn om te weten hoe de pinautomaten daar zijn.

Alvast bedankt!
Gr. Mara

Pinnen met een Belgische (Maestro) kaart geen probleem. Het ziet er wel naar uit de locale banken individueel een maximum kunnen stellen aan het geld dat in 1 keer uit de automaat gehaald kan worden. Meegemaakt dat 1 bank slecht 3000 pesos wilde lossen, de bank ernaast 5000. Let wel op de limieten per dag, week, … die je eigen bank je opgeeft. Als je er 3 maanden bent, en je plant een grotere uitgave, dan zal je misschien ook moeten plannen wanneer je je geld ophaalt.

Iets goed om te weten : met kredietkaarten kom je al eens in de problemen. In sommige winkels worden “Europese” kredietkaarten gewoonweg niet aanvaard. In de supermarkt Chedraui, ik ben er in 3 verschillende geweest, tot nu toe nog nooit met een kredietkaart kunnen betalen, hun systeem weigert dit. In andere zet men er binnen de supermarkt een limiet per week of maand op (meegemaakt in Comercial Mexicana) Verder : een paar jaar geleden meegemaakt in de luxeketen Liverpool. Na een half uur telefoneren met verschillende mensen wist men mij te vertellen dat het hoofdkwartier via het computersysteem systematisch “vreemde” kredietkaarten weigert. Als je daar dan staat zonder cash, dan kan je alles laten liggen (heb ik dus een hemd en een broek die ik wilde kopen achtergelaten, al was het maar uit principe).

Groeten
Thierry

MasterCard® wordt overal ter wereld in geldautomaten (ATM´s) aanvaard waar je een MasterCard® (of Maestro® Cirrus®) - logo ziet. Tegenwoordig kan je jouw kaart op meer dan 22 miljoen plaatsen gebruiken.

Hint! Check ook de MasterCard website naar waar en hoe je de kaart in het buitenland kunt gebruiken. Er is momenteel een ATM locater op de MasterCard website (MasterCard, Maestro, Cirrus logos zijn van hetzelfde bedrijf) zie voor de website Mastercard NL.

Kijk onder rubriek “Services voor Cardhouders” en dan “zoek een geldautomaat”. Selecteer Mexico en dan Colima als stad en je zult alle adressen vinden in je buurt van Colima waar een ATM met de boven vermelde logos staan. Je kunt met deze ATM locaters wereldwijd checken hoeveel en waar de ATM (pinautomaten) staan.

Hint! De bank HSBC, Satander en Bancomer geven een goede koers en het dagelijkse opname limiet is MXN$ 6000 (332 euros) Let ook even op het maximale geldopname limiet wat je van je Nederlandse bank mag opnemen in het buitenland, normaal is dat 250 euros per dag, maar per bank in Mexico kan de opname hoeveelheid beperkt worden. (Dit is om de ATM´s niet zo vaak te vullen) :). Zie ook mijn eerdere stukje over pinnen en geld: http://www.wereldwijzer.nl/showpost.php?p=286484&postcount=3

Wil je vooraf al weten (of tijdens je verblijf) wat de koers momenteel is check dan deze website: Xe Currency Converter - Live Exchange Rates Today. Let op: veel sites die wisselkoersen vermelden tellen hun eigen provisie op. De net genoemde site doet dit overigens niet.

Tevens kan ik vermelden dat niet ieder ATM internationaal geld verkeer accepteerd, zo zijn er geldautomaten die in Supermarkten etc. staan en deze zijn alleen maar voor lokale geldtransacties. De banken die een geldautomaat hebben geven wel de mogelijkheid om internationaal geldverkeer toe te staan. Dus check of een bank in je buurt is, zoals hierboven aangegeven en pinnen maar…

Verder is het goed om te weten (even los van de maandelijkse verblijfskosten voor huur, gas ,water en licht) kom je met een éénmalige pin van 6000 pesos makkelijk een maand vooruit als je normale uitgaven hebt voor eten, drinken en entertainment en het eten thuis of in je verblijf zelf toebereid. Uit eten is niet duur, maar kan behoorlijk in je portemonnee gaan zitten, als je dat iedere dag moet gaan doen.

TIP! Neem geen geldpas of passpoort dagelijks mee tijdens je verblijf in Colima, maar bewaar deze thuis of in je verblijfplaats op een veilige plek. Het is voorgekomen dat kwaadwillende je opwachten en je niet alléén van je geld beroven, maar ook je passpoort en pinpas afnemen. Neem deze documenten alleen mee als je ze echt nodig hebt, dat verkleint ook de kans op verlies of diefstal. Daarnaast pin nooit s´avonds of s´nachts alleen en ga altijd met een vertrouwens persoon als je ATM niet in een publieke sector ligt. Iets wat je in Nederland ook niet zou doen.

Verder wens ik je een goed verblijf toe in Colima :thumbsup:

RSNLMX

Voor alle informatie over betalen in Mexico:

Hier vind je alles over de Mexicaanse Peso, handige links naar de meest recente wisselkoersen, plekken waar geldautomaten staan, openingstijden van banken waar u terecht kunt voor opname van geld en tips voor veilig en eenvoudig betalen in Mexico.

Ik heb een pinpasje van de ABN AMRO, en het is een hele dure grap als je elke keer moet pinnen, want de transactiekosten zijn €2,25 per keer, let daar dus wel op!

Liefste Mexicoteam,

Heb véél van jullie oudere berichten gelezen en heb de koers gecontroleerd op jullie site,dat scheelt een pak met de goedkope wissels!Is het deze koers die ze hanteren bij het pinnen in Mexico.Ik heb een bankkaart met maestro geld dit ook hiervoor.We dachten eerst pesos mee te nemen van goedkope geldwissel.Zijn de kosten bij betaling in winkels met mastercard duurder dan pinnen.Is wisselen van euro’s bij Santander duurder dan daar te pinnen?Kan iedereen een profielfoto plaatsen,ik weet niet hoe!Alvast bedankt liefs Lucie

Let op met wisselen Euros, in vele bankfilialen lukt het niet. Vorig jaar in 2 banken in Polanco Mexico stad getracht een restje Euros te wisselen. Beide banken waren ermee gestopt : te weinig beweging in Euros. Wellicht in zeer toeristische omgevingen wel, maar de Euro is in Mexico zo zeldzaam dat de koersen soms nogal tegenvallen. Wellicht is het goedkoopste nog altijd de goeie oude kredietkaart, zoals bv mastercard, dit dan wel om rechtstreeks te betalen, niet om te pinnen, en dat kan dus niet overal.

1 like

Heb andere ervaringen met het wisselen van Euro’s. Tot nu toe nog nooit nee gehad. Heb ze altijd kunnen wisselen. Heb filialen van Banorte en Banamex gebruikt hiervoor en ook af en toe wat wisselkantoortjes, net wat op dat moment de beste koers gaf en dat altijd in niet toeristische gebieden.

1 like

Hoikes,

Kun je mij die goeie wisselkoers eens uitleggen bij pinnen aub.Ik heb papieren van mijn bank met kaartkosten in het buitenland.Stel dat ik daar geld pin in bank Santander in Tulum is daar dan een éénmalige kost bij of is dat een procent.Wat is zowat het bedrag dat ik daarbij kan verwachten?Ik zie wel dat de bank zelf een goede wisselkoers heeft!Voor mij is het toch nog altijd niet glashelder met kaarten werken.Héél véél liefs Lucie en alvast bedankt!

Pinnen is volgens mij de makkelijkste optie. Hier in Guadalajara heb ik geinformeerd bij verschillende banken voor het wisselen van cash euros of dollars en beide weigerde ze indien je geen rekening bij hun had lopen.

Het verhaal is dat ze dit moeten doen tegen witwas praktijken.

Wouter

1 like