Pinnen in Ghana?

Hoe zit het met geld opnemen in Ghana?

Moet je dollars/euros meenemen en die daar wisselen of kun je in Accra “gewoon” geld uit de geldautomaat opnemen?

Met VISA of Mastercard kan je in Ghana pinnen. Het verste dat je in Afrika met Maestro kan pinnen is Senegal.

Er zijn ook plekken waar je met euro card kan pinnen maar niet veel

met master card trouwens ook niet en vergeet niet met pinnnen met een credit card extra kosten met zich meebrengt

groet
Robert

Visa heeft een “flat rate” van thans 3,72 EUR, zolang je onder de 200 EUR blijft. Dus best gebruik maken van automaten waar je maximaal 400 cedi kan afhalen (aan de huidige koers blijf je onder de 200 EUR).
Als je gebruik maakt van de automaten waar je maximaal 200 cedi kan afhalen, betaal je voor dezelfde som van 400 cedi een kost van tweemaal 3,72 EUR. Dus niet doen.
Voor die ene automaat van Standard Chartered in Accra waar je 600 cedi kan afhalen (misschien zijn er intussen wel meer), kom je boven de 200 EUR uit, en daar verdubbelt de “flat rate” naar 7,44 EUR. Dus niet doen.

Voor Mastercard/Eurocard (dezelfde uitgever, maar de ene kaart is uitgegeven in Noord-Amerika, de andere in Europa) geldt ongeveer hetzelfde verhaal.

De wisselkoers is daarentegen wel interessant.

Caveat: Gebruik je visakaart enkel om cash af te halen; gebruik ze nooit om ergens te betalen. Ik heb het enkele malen geprobeerd:

• In 2005 waagde ik het éénmaal in een hotel met mijn visakaart te betalen. Nadien kreeg ik een uittreksel waarbij er geld was afgegaan voor een visumaanvraag, en eveneens het geld voor het bijwonen van een congres in Utah…Citibank heeft mij wel vergoed zonder verdere vragen te stellen…
  • In 2010 betaalde ik in The Game in Accra Shopping Mall met mijn Visa; de cassiere meldde mij dat het niet werkte en dat ik het geld terug op mijn rekening zou krijgen. Dus betaalde ik in al mijn naïviteit nogmaals cash…je hebt maar bewijs dat je éénmaal betaald hebt…voor de cassière direct al een half maandloon op zak. Ze doen dit gedurende enkele weken (je ziet de uittreksels pas enkele weken later als je niet meer in Ghana bent, als je ze al in detail bekijkt) en zijn dan foetsjie, met meer geld dan dat ze er op een heel jaar kunnen verdienen…Vlak voor mij aan de kassa had een Amerikaanse dame trouwens hetzelfde verhaal voor - ik had het kunnen weten…

CAVEAT: Mijn VISA-kaart is in augustus geskimd in Ghana. Ik kreeg vanmorgen telefoon van Atos International Fraud Prevention dat mijn visakaart was gekopieerd in Ghana aan een ATM!!! (je weet wel, met een apparaatje dat boven de sleuf wordt geplaatst en een kleine camera). Men heeft gisteren getracht de fake visakaart te gebruiken in de Verenigde Staten bij Victoria Secrets (???!!!). Gebruik dus geen VISA-kaarten meer om geld af te halen bij ATM’s, tenzij op plaatsen waar er 24 u. security guards staan.

Neem in godsnaam voldoende cash mee. Alle banken in Nederland en Belgie vertellen de gasten in mijn guesthouse dat ze met hun kaart overal in Ghana kunnenn pinnen. Niet dus! Er zijn kaarten die overal werken; er zijn kaarten die alleen maar bij bepaalde banken werken; en er zijn kaarten die nergens werken.
Ik heb al diverse keren gasten gehad die helemaal in paniek waren omdat hun kaart niet werkte en ze hier zonder geld in Ghana zaten.
En je kunt gewoon Euro’s meenemen. Die zijn bij elk Forexbureau te wisselen.
Aplaku Guesthouse

1/ De in Ghana uitgegeven VISA-kaarten werken in alle terminals die VISA accepteren.

2/ Alle in Europa uitgegeven VISA-kaarten werken bij de terminals van een aantal banken (dit aantal is de laatste jaren flink uitgebreid).

3/ Als ik Nederlandse rugzaktoerist was en mijn budget overschreden was zodat ik zonder geld zat (en mijn VISA-kaart niet meer “werkte”) , zou ik misschien ook overwegen mijn laatste nachten te gaan verblijven in Aplaku Guesthouse…

Je kan tegenwoordig met eurocard pinnen.

Nee dus!!! En in waarschuw iedereen nogmaals.
Aplaku Guesthouse

Ik heb ik Accra en Kumasi gewoon kunnen pinnen!