Pigeon island de moeite waard?

Beste forumleden,

Wat fijn dat er zo veel informatie te vinden is hier en dat er vragen gesteld kunnen worden.
Ook wij hebben een prangende vraag voor onze reis naar Sri Lanka.

Zaterdag 25 maart aan het begin van de avond komen wij aan op het vliegveld.
We zijn voornemens om de volgende dag met de bus richting Dambulla/Sigiriya te gaan om daar de highlights te bezoeken.

Het idee om naar Trinco/Nilaveli te gaan blijft maar in ons hoofd rond spoken om vervolgens vanaf daar naar Pigeon Island te gaan.
Echter vraag ik mij af of het écht de moeite waard is of dat het ons teveel reisdagen op gaat leveren.
Tevens blijft dan nog de vraag hoe daar heen te gaan, openbaar vervoer of toch een auto met chauffeur.

Na Pigeon Island willen we terug richting Kandy om daar vervolgens de trein naar Ella te pakken. Mocht Pigeon Island een slecht idee zijn dan willen we van Dambulla/Sigiriya direct naar Kandy reizen om vervolgens zo door te gaan.

Mogelijk dat iemand hier wat tips over kan geven, ook qua weer en dergelijke. Het gaat mij namelijk om het duiken op Pigeon Island.
Of dat er nog andere plekken zijn waar je mooi kunt duiken? We zijn van plan om ook nog de Zuid-westkust te bezoeken.

Tevens hebben we er nog over nagedacht om het ‘rondje’ tegen de klok in te gaan. Ik kreeg namelijk het idee dat dit qua ruwe zee en dergelijke iets gunstiger kan zijn. Op donderdag 13 april vliegen we terug naar huis.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet Dijkstra

Hoi hoi,

Kijk maar op www.divesrilanka.com voor de seizoenen en kansen. Ons gevoel is dat je nu nog Hikka/U’tuna/Mirissa moet hebben voor mooi duiken; pas medio-eind april kantelt de balans in het voordeel van Pigeon Island en de rest van de oostkust. Ja het is een prachtrif, zijn er 2 x in juni geweest puur bootjevaren en dan zie je al de mooiste kleuren en vissen; echt snorkel en duik is nog beter maar niet ons (duik)pakkie an :wink:
Ja als je ZW kust begint en eindigt in Dambulla heb je nét wat betere zwemzee dan met de klok mee.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor je reactie!

Het nadeel van tegen de klok in is dat we dan niet meer echt stranddagen hebben aan het einde van de vakantie, ik ben me er van bewust dat we niet álles kunnen hebben maar zoveel mogelijk is toch wel de wens :slight_smile:

Pigeon Island is wel een behoorlijke uithoek en als het weer dan nog niet helemaal gunstig genoeg is moeten we het idee misschien toch maar uit ons hoofd zetten.
Ik vermoed dat Arugam Bay nog niet erg levendig is, begin april?

Wanneer je in Trinco bent en je hebt de gelegenheid om Pigeon eiland aan te doen moet je dat zeer zeker doen, is een klein eiland met heel veel afgestorven koraal, maar een lekkere duik of snorkelen tussen de honderden mooi vissen is iets dat je niet snel zult vergeten

@Dijkstra: valt wel mee, surf begint dan al langzaamaan en het is al wat levendig.
@Jan, die ervaringen zijn mooi maar klinken écht als juni-september. Reiziger vraagt eind maart, dan is het toch modderig dus slecht zicht door de ruwe zee?

Tnx,

<Erik>

Hallo Eric, dan moet ik jou toch teleurstellen, in al die jaren was het gewoon het gehele jaar door, een keertje februari, een keertje juli een keertje november en ga zo maar door in totaal ben ik er denk 5-6 keer geweest, ik vind dat je het gehele jaar door in Trinco/Nilaveli kunt zijn en dat daar dan een mooie zee is met mooie stranden.

Nou ik was er 2 jaar terug januari. Prachtige zon (maar de kanalen stonden nokkie vol water dus de dag ervoor was het evenzeer bakkenvol regen geweest als Mullaitivu waar we vandaan kwamen) maar zee was één en al golven. Kon maar 2 meter ofzo in zee waden omdat je écht nog vaste grip moest hebben en niet kon zwemmen, terwijl je in juni tientallen meters ver kon waden en zwemmen. En zichtbaarheid onder water 0. Dus de statistieken klopten in ons geval, en in jouw geval niet :wink:

Dank,

<Erik> & [Sandya]

Maar ik spreek uit ervaring en wat ik zelf heb meegemaakt en dus niet over statistieken die misschien al enkele jaren oud zijn

Het geeft in ieder geval stof tot nadenken. Ik zou het jammer van de tijd vinden als we daar komen en de zee is te ruw, al ben ik wel bang dat we iets heel moois gaan missen als we niet gaan. Lastig…

@Erik: mogelijk dat we dan Arugam Bay aan gaan doen, zolang het er maar iet wat levendig is. Heb je toevallig nog tips over de Sinharaja Forest? Is het een aanrader? Of mogelijk een ander regenwoud

Zoals boven gezegd: die tijd vermoedelijk beter snorkel/duikweer aan zuidwestkant. Maar als je bij aankomst rondbelt naar zowel Trinco als pakweg Hikka kun je dan misschien nog de route aanpassen?
Sinharaja is het enige overgebleven regenwoud, de rest van de betreffende heuvellanden is het allemaal gekapt en plantages van gemaakt. 1 nacht in de buurt slapen, Deniyaya (2 uur bus van Matara) past het beste in de routes veelal. Trek met een tracker van het park uiterlijk iets van 8 uur in de ochtend starten, rond middaguur is het vaak ofwel te warm geworden ofwel dan vormen de wolken een forse regenbui om het regenwoud z’n naam eer aan te laten doen:-). En altijd opletten voor bloedzuigers, ofwel ‘handmatig’ ofwel door leech socks aldaar te kopen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

@Erik: wat betreft een auto met privé chauffeur en de hotels, die zijn ook gewoon via booking.com te vinden? En is het mogelijk dat je een PB stuurt met tips over een betrouwbare chauffeur?

Ja hoor, die staan op Bookingcom/agoda etc. Maar opletten of boeken via chauffeur/locale operator soms niet toch beter is, zie Prikbord; dan kun je bijvoorbeeld plotseling drivers quarter gratis krijgen terwijl boekers via Agoda etc. Rs 2000 extra ervoor moeten betalen. Is het prijsverschil dus minder dan Rs 2000 dan boek je dus liever niet via Agoda…

Onze chauffeur staat op Paginamarkt advertenties, als je de link wilt hebben stuur je maar WW privébericht…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]