Phnom Pen- Siem Reap & Ankor Wat- Battambang?

Hoi allemaal,

Wij (2 ps) gaan in juli en augustus van dit jaar 4weken naar Vietnam en Cambodja.
We vliegen op Saigon en willen via de Mekong Delta naar Phnom Pehn reizen.
Na een aantal dagen PP (stad bezoeken, gevangenis en Killing Fields etc.) willen we doorreizen naar Siem Reap en Ankor Wat om daar een aantal dagen te verblijven. Daarna weten we het niet zo goed…
Optie 1: vliegen vanaf Siem Reap naar Hanoi of…
Optie 2: van Siem Reap met de boot naar Battambang en dan een paar dagen later richting Hanoi…
Onze vraag hierbij is dus; is Battambang de moeite waard om te bezoeken en zo ja, wat valt er te zien? De berichten op verschillende sites zijn een beetje wisselend over deze stad, dus adviezen zijn zeer welkom!!

Alvast erg bedankt!!

Vriendelijke groeten,
Frank en Andrea

Hoi,

Je kan vanaf PP via Battambang naar Siem Reap. Dan hoef je niet weer terug toch? Ik ben heel kort in Battambang geweest, alleen als tussenstop eigenlijk. Niks in die omgeving gezien, maar plek zelf prima. Liepen naar tempel en kregen ter plekke ongevraagd een rondleiding van monnik!

1 like

Ik zou inderdaad ook van Phnom Penh via Battambang naar Siem Reap gaan.
Battambang is de tweede grote stad van Cambodja. Niet zo druk, behalve rond de markten ten noorden van het station. Het oude centrum heeft mooie koloniale gebouwen en een fraaie markt en is vrij rustig. Veel scholen. Nauwelijks nachtleven, dat vind je meer in karaoke-clubs aan de andere kant van de rivier.
De bamboo train ($5) is een aanrader, zolang die nog in bedrijf is. Kun je met een tuk tuk combineren met bij voorbeeld Wat Banan tempel of Killing Caves. Maar qua tempels zul je veel mooier zien bij Siem Reap. Toch is BTB een favoriet van mij en ik fiets meestal noord- en zuidwaards langs de rivier. Daarnaast nog het Phare circus, nog een aanrader. Niet elke dag. Bij mijn laatste bezoek $8 inclusief bezoek aan het terrein waar ze studies volgen. Het circus kun je ook in Siem Reap bezoeken, zit daar achter het National Angkor Museum ($12) en is dan uitgebreider en kost in de buurt van $15.
Helaas is de oude Pepsi fabriek in BTB gesloopt :frowning:
Aanrader wat restaurant betreft: Sunrise Cafe even ten westen van het Royal Hotel.
Cooking Class kan bij Smoking Pot of Nary’s Kitchen.
Mocht je van PP naar Battambang gaan, dan is een minivan misschien een optie. Een paar dollar meer, maar wel sneller. De laatste keer 4,5 uur t.o.v. 6 uur met een grote bus die veel stopt. Kan je guesthouse voor je regelen inclusief gratis pick-up, zoals bij alle bussen.
Boot van BTB naar Siem Reap neemt al snel 7 uur. Met de (grote) bus van bij voorbeeld Capitol slechts 2,5 uur.
Nagenoeg alle plaatsen in Cambodja zijn de moeite waard, maar neem bij een eerste reis vooral de tijd voor PP en Siem Reap.

Johan

1 like

Helemaal met Johan eens, Cambodja is een land om te beleven, als je alleen van hoogte punt naar hoogte punt rent mis je zo veel van het gewone Cambodja, dat juist daardoor zijn charme heeft.
Als je een goede gids treft is er rondom BTB van alles te zien en een uitleg daarbij over de verschrikkingen die daar plaats hebben gevonden maakt dat je nog meer oog hebt voor de vriendelijkheid van de mensen.
Heel veel plezier tijdens jullie reis in zowel Vietnam als Cambodja, twee prachtige landen met hun elk hun eigen identiteit.
Henria