Is Battambang de moeite?

Beste medereizigers,

Na mijn reis doorheen Vietnam zal ik op 20 juni in Phnom Penh aankomen.
Op dit moment hebben we 3 nachten PP en daarna 3 nachten in Siem Reap om dan vanaf Siem Reap door te reizen naar Bangkok.
Ik was nu aan het twijfelen om tussen PP en SR nog Battambang toe te voegen en 1 dag af te nemen van PP en van SR.
Is het de moeite om naar Battambang te gaan of hebben deze tijd in PP en Siem Reap echt nodig?

Alvast bedankt mensen!!

Hey Victoria,

Het hangt ervan af hoe “tempelgek” je bent, persoonlijk vond ik een dag tempels in Angkor wel genoeg.
Dat kwam overigens niet door de tempels, maar meer door “het gedoe” eromheen.
Ik hoop voor je dat het minder is geworden, maar je werd toen erg lastiggevallen door kinderen die je van alles wilden verkopen.
Begrijpelijk, maar je moest je er echt doorheen worstelen… Overigens spraken ze heel goed engels, en wisten ze alles van je land…

Wanneer je dus besluit om van 3 dagen SR 2 dagen te maken, dan zou ik persoonlijk een dag extra in PP verblijven.
Er zijn twee markten die aandacht waard zijn: De centrale markt en de Russische markt.
De laatste is beroemd/berucht door de merkkleding die in Cambodja geproduceerd wordt, “uit de vrachtwagen is gevallen”,
en daar voor een dollar of 5 wordt verkocht in plaats van bijv. 120 pond in Londen.

Ik was ooit in Battambang, , ik gebruikte dat als overnachtingsplaats, om de reis naar BKK te verkorten.

Hans.

Voor PP heb je op zich meer dan een dag nodig om het Royal Palace, Tuol Sleng, Killing fields en National Museum te bezoeken, want met die hitte en indrukken heb je ook pauzes nodig. Maar met een beperkte selectie zou je er ook 1 dag van kunnen maken. Er is veel meer in PP te zien, een namiddagwandeling over de boulevard en bezoek aan Central Market, Russian Market of een kleinere markt zoals Kandal, zou ik bijvoorbeeld ook aanraden. Ik kan je wel een programma geven om een week in PP te vullen, maar laat dat achterwege :wink: Overigens, niet iedereen voelt zich in PP thuis, ik moest er ook even aan wennen maar kom er nu regelmatig. Let op: de laatste 3 jaar een sterke toename van tasjesroven.

In SR kun je ook makkelijk enkele dagen vullen. Minstens een lange tempeldag per tuk tuk met highlights van zonsopgang tot zonsondergang. Verder gelegen tempels zoals Banteay Srei, de drie Rolous-temples, een middagje Kulen Mountain voor verkoelende watervallen, of echt verder weg gelegen tempels zoals dagtrips naar Koh Ker en Beng Mealea, of Preah Vihear daar heb je meer tijd voor nodig. Ook een dag(deel) op Tonle Sap met bezoek aan vissersdorpen is fraai, vooral aan het begin van het droge seizoen wanneer je ook met kleine bootjes door de mangroves kunt (helaas ook vaak geldklopperij). Meer aanraders zijn: het National Angkor Museum en het Phare Circus (ook 3 keer per week in BTB). En vergeet de markten niet.
In dit topic meer details over SR:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=169820

Omdat ze nog steeds bezig zijn met de weg van PP - SR en je met flinke vertragingen rekening moet houden, zou je via BTB kunnen gaan. Met een minibus van PP - BTB kan in 4,5 uur. Van BTB naar SR is een rustige route per bus en gaat snel. Met de boot van BTB naar SR is mooi, maar duurt véél langer en past niet echt in jullie schema. BTB verdient minstens een volle dag, tenzij je alleen de bamboo train wil doen. Ik heb wel vaker over Battambang geschreven, zoals bijvoorbeeld hier:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=172773&p=1020123&viewfull=1#post1020123

PP en SR hebben de bekende highlights. De kust (Kep, Kampot en Sihanoukville) en eilanden, of het oosten (zoals Kampong Cham en Kratie) worden minder bezocht. Kom anders nog een keer terug voor meer Cambodja…

Johan

1 like

Ik ben het helemaal met Johan eens, beter 2 plaatsen wat “rustiger” bekijken dan van hot naar her vliegen.
Cambodja moet je echt beleven, prima die hoogte punten, moet je ook zeker zien, maar er is zoveel meer.
De plaatsjes die Johan noemde, echt geweldige tijd daar gehad.
Heel veel plezier in Azië.
Henria