Persoonlijke impact van emigreren

Hallo,

Ik heb veel gelezen, in positieve zin, over emigratie naar Mexico. Sommigen gaan voor de schoonheid van het land, anderen om samen te zijn met hun Mexicaanse partner. Blijkbaar zijn er veel mensen (waaronder ikzelf) enthousiast over wonen in dit land. Ik ben nieuwsgierig hoe Nederlanders woonachtig in Mexico persoonlijk omgaan met het verlaten van hun thuisland. Wat missen jullie? Hoe ga je om met het achterlaten van familie en vrienden en heeft dat ook invloed op je “geluk” in Mexico? Voor velen offer je ook e.e.a. op neem ik aan.

Groet,
Jeroen

Voor mij was de beslissing erg makkelijk na het overlijden van mijn ouders. Ik heb alleen in Nederland nog een zus en wat goede vrienden. Mijn zoontje is hier geboren en mijn vrouw komt uit Veracruz.Ik heb hier meer familie dan daar. Mijn band met Mexico is groter dan die met Nederland. Ik mis eigenlijk niets uit Nederland , af en toe misschien de friture op de hoek :vak02:
john

mis alleen familie en vrienden…maar die komen af en toe hier op bezoek…en af en toe doe ik NL aan…dus op die manier plus het contact via internet kom ik niks tekort op dat vlak

Woon hier nu al weer 6 jaar en ben 2 x terug geweest voor vakantie. Mijn ouders komen 1 x per jaar een maand en verder heb ik nu meer telefonisch contact dan toen ik nog in nederland woonde.

Soms mis ik het goed geregelde en nette schone nederland. Mexico is een prachtig land en woon er met heel veel plezier. Voor al de vrijheid is voor mij een van de belangrijkste dingen hier. Ik heb een eigen bedrijf en werk weining uren. Soms niet meer dan 15 per week. Dit zou niet mogelijk zijn in NL en leven is belangrijker dan werken voor mij al hoewel ik mijn werk harstikke leuk vindt.

Dit geluk stevent hoog uit boven wat dan ook in Nederland. Verder blijf ik altijd het idee van vakantie houden hier. Voor mij is het zalig om sochtends in mijn tshirtje met de fiets naar mijn werk te gaan of smiddags een biertje te drinken onder mijn parasolletje in mijn patio. Dit verkies ik boven een kantoor baan van 9 tot 6 een uur in de file te staan.

Natuurlijk zijn er ook grote voordelen van nederland. Indien je kinderen hebt zijn naar mijn idee de opleidingen een stukke beter in NL. Verder is alles geregeld en zijn er veel activiteiten die je kunt doen in je vrij tijd. Dit is in Mexico schaarser. Na een aantal jaar heb je de tempels wel een beetje gezien. Lekker skileren, of lange fietstochten, kanoen in Frankrijk, skien in Oostenrijk of windsurfen of een van de meren in Italien is er niet bij en Europa is duur voor vakantie.

Even snel mijn bevindingen.

Wouter