Permit voor gebruik videocamera in Ethiopië.

Dit heb ik gelezen als de ervaring van iemand, die in 2011 naar Ethiopië ging:
Naar het schijnt kan je bij de douane in Ethiopië problemen krijgen, als je je videocamera mee het land in wilt nemen.
Als die camera er te deftig uit ziet, moet je hem daar achterlaten en dan krijg je hem weer terug, als je weer naar huis wilt vliegen. Mits je $150 bijpast.
Wie weet of dit nu nog zo is, of het wel meevalt en wat je moet doen om wel doorgelaten te worden?.

Ik ben er al uit.
Ik heb de ambassade in Brussel gebeld en die waren van mening, dat een gewone toerist met een video camera daar geen last van zal hebben.
Ik heb toch maar besloten om wat voorzorgsmaatregelen te nemen. Ik heb een Canon XA20. Daar zit een hangreep bovenop, maar die kan je er ook afhalen. Dan ziet de camera er een stuk minder professioneel uit. En zo gaat hij in mijn handbagage.

Volgens website van ‘Ethiopia Tourism’ (customs) :
http://www.tourismethiopia.gov.et/english/Pages/TravelInformation.aspx

Als je een videocamera, laptop, … bij je hebt, moet dit (normaliter) bij aankomst geregistreerd (in je paspoort genoteerd). Als je het land verlaat kan men mogelijk nagaan of die toestellen nog steeds in je bezit zijn. Professionele fotografen moeten zich melden bij het ‘Ministry of Information’ om een permit te bekomen.

'k was enkele jaren geleden in Ethiopië (individuele reis met 2), maar had geen videocamera bij me. En kan dus niet uit eigen ervaring getuigen. Maar, naar verluidt kan het gebeuren dat men je ondervraagt over je intenties, bij aankomst en ook onderweg, en onderkent men soms moeilijk het onderscheid tussen een home-video en professionele apparatuur.

(Dit topic staat, wellicht per vergissing, in het Azië forum, maar hoort thuis in het Afrika forum)

Was me nog niet opgevallen! :slight_smile: Verplaatst!