permit verkrijgbaar op zondag?

Namaste!
Weet iemand of een permit in KTM ook op zondag verkrijgbaar is? Vorig jaar waren we er op een doordeweekse dag. Eea ivm onze aankomstdag.
Ik ben ook vergeten of er een directe bus van KTM naar Besisahar is, of dat je verlplicht bent eerst naar Pokhara te gaan. Hoe was dit ook alweer?

Dank je wel!
Bert
[EMAIL=“america2005latina@hotmail.com”]america2005latina@hotmail.com

Volgens deze site is het kantoortje gesloten in het weekend. Heb je wel een permit nodig?, in de meeste gebieden niet meer tegenwoordig.

Als het goed is gaat er een bus van Kathmandu naar Besi Sahar. Alleen in het regenseizoen niet, dan moet je eerst naar Dumre (tenzij dat inmiddels ook veranderd is).

Dank je Kingfisher, een goeie site idd. De entrance fee bestaat nog steeds begrijp ik, 2000 rs aan de ASAC?
Is er een goed en rustiger alternatief te vinden ipv het Annapurna Circuit? Vorig jaar gelopen in oktober gelopen, megamooi, maar in november wellicht net wat té druk. Is de combinatie Langtang-Gosainkund-Helambu, een goed alternatief? Hoe lang duurt deze, bij een gemiddeld tempo (Annapurna hadden we zo’n 18 dgn voor nodig). Waar begin en eindig je dan, is er een entrance fee, zo ja, waar koop je deze? We komen op zaterdag laat aan, en willen eigenlijk zsm aan de wandel, daar komen we tenslotte voor, maar op zondag zit alles dicht. Kortom, alles wat je er meer over kwijt wilt en kunt, graag! Je kunt me ook mailen op [EMAIL=“america2005latina@hotmail.com”]america2005latina@hotmail.com

Bedankt,
Mvg, Bert en Maria

Langtang-Gosainkund_helambu kan ik je van harte aanbevelen. Veel rustiger dan Annapurna en heel erg mooi.
Je start in Dhunche, dat is een pittige dag in de bus. Net voor je Dhunche bereikt kom je langs het hoofdkwartier van het national park, daar koop je je permit. (RS 1000). (niet kwijt maken, ze vragen er echt naar onderweg). Op een relaxte manier, met 2 rustdagen, doe je er 16 dagen over. Dan loop je je nergens over de kop verder en richting Gosainkund loop je halve dagen om aan de hoogte te wennen (en een middagje niets doen in Laurebina Yak met onwaarschijnlijk mooi uitzicht, is erg aangenaam, net als een middagje rondhangen bij Gosainkund.)
Als je van te voren in Kathmandu een hotel boekt kun je per mail natuurlijk vragen of zij de buskaartjes naar Dhunche vast kunnen regelen, kan je de dag er na meteen weg. Ik zou liever bijkomen in de heuvels dan in de stad, dus even doorbijten en je zit lekker buiten. Wij liepen dag 1 maar een half dagje omdat we mensen gingen bezoeken in het volgende dorp, dat was wel een aangename rustige start eigenlijk.

Dat is een goed idee, klinkt goed Kingfisher!
Bedankt voor je enthousiaste verhaal. Je maakt ons lekker warm voor deze tocht. Idd, het Annapurna C was supergaaf, maar in november wel te druk denk ik. Dit lijkt me daarom een goed alternatief. Zou je mij ajb je e-mailadres kunnen mailen, in geval we nog wat meer over deze tocht willen weten? Je schrijft, vlak voor Dhunche dienen we onze 1000 rs permit te kopen. Prima, maar is dit ook mogelijk op zondag? We komen waarschijnlijk op zaterdag aan in KTM, en gaan dan op zondag gelijk door. Anders dienen we een dag te wachten, of we dienen dan een dag later aan te vliegen. Kun je iets meer vertellen hoe de route loopt? Vanaf Dhunche, gaat de route dan tot aan Langtang/Kyanjin Gompa, en dan de Ganja La pas over, om via de Helambu route te eindigen?
Is er overal voldoende slaap-accomodatie onderweg?

Bedankt!
Met vriendelijke groet,
Bert

Het is een kantoortje langs de weg, naast een slagboom. Ik kan me niet voorstellen dat dat ooit gesloten is zodat je Dhunche niet in zou kunnen. En in het ergste geval ligt Dhunche een paar minuten verderop zodat je op maandagmorgen altijd nog terug zou kunnen wandelen om je entrance-fee te betalen.

Je kunt na Kyanjin gompa inderdaad die pas over, maar dan moet je meen ik wel tenten bij je hebben. Logischer is na een rustdagje in Kyanjin gompa (leuk oord met wat leuke topjes er naast waar je wat hoogtemeters kunt opdoen) terug te lopen naar Syabru en dan via Shin Gompa naar Gosainkund. Daarna steek je de pas over (Laurebina La) en kom je in de Helambu. Daar kun je kiezen uit meerdere routes. Ik ben via Melamchigaon (rustdag genomen na al het klimmen) naar Melamdri gelopen.
Verder zijn er op de route voldoende slaap mogelijkheden. Bij mijn laatste nacht in de Helambu was de lodge wel erg vies, maar ja, de andere lodge in het dorp was ook vies :slight_smile: