Pécs, place to be in 2013 volgens de New York Times!

This Austro-Hungarian city, 125 miles south of Budapest and a stone’s throw from the Croatian border, has always been at the intersection of Catholic, Muslim and Hungarian-Croatian cultures.

Its narrow lanes are lined with buildings in myriad styles, from the Baroque designs of the 19th-century Habsburgs — in pinks and yellows, dappled with carved ornamentation or covered in Hungarian tile — to an Ottoman bathhouse and other remnants of the Turkish occupation.

After being chosen as a 2010 European Culture Capital, the city underwent a growth spurt, with the opening of the modernist 1,000-seat Kodaly Concert Center and the sprawling Zsolnay Cultural Quarter, a venue for art, music and children’s events in an overhauled porcelain factory.

Everywhere, visitors will find buffed and burnished public squares awaiting them. — Sarah Wildman

Artikel NY Times: http://www.nytimes.com/interactive/2013/01/10/travel/2013-places-to-go.html

Hoi Flensa,

Wij zijn afgelopen weekend twee dagen in Pécs geweest. Ik sluit me helemaal aan bij het artikel. Prachtige stad met een rijke historie. We hebben genoten van ons weekendje. Onverwacht deed de stad haar naam als meest mediterrane stad van Hongarije eer aan: op zondag hebben we heerlijk in het zonnetje op het terras gezeten. Kopje koffie erbij, perfect!

Hallo Wandelaar,

Leuk om te horen, wij vinden Pécs echt heel leuk, gaan er vaak naartoe (een klein uurtje rijden) ook omdat het zo’n kleine stad is, je bent niet doodmoe van het lopen aan het einde van de dag. Kom over 1 a 2 maanden en je struikelt over de terrasjes, echt heel gezellig.

Ben je ook in het Szolnay park geweest, dat ligt een beetje aan de rand van de stad? De schoonheid van de oude verbouwde fabriek gecombineerd met universiteitsgebouwen (de gezelligheid van de studenten) is heel sfeervol, een paar cafeetjes, en wij vinden het restaurant het beste van Pécs, lekkere gerechten en een mooi interieur. En dan heb je natuurlijk de verschillende tentoonstellingen van het porselein, ik ben geen porselein liefhebber, maar vond het wel leuk om te zien.

Hoe is het nu bij jullie, gisteren hadden wij hier een fantastisch zonnig en warme dag, vandaag motregen…
Groet,
Sandra