Ik heb de aanvraag formulieren ingevuld en laten tekenen, ook pasfoto,door iemand in Australie die ik ken.
Nu twijfel ik toch weer of het zin heeft…
Mijn moeder is met haar ouders in '58 geemigreerd naar Australie, mijn vader in de jaren 60. Ze hebben elkaar daar leren kennen en zijn daar getrouwd, zijn dus beiden Nederlands.
In 1970 ben ik in Melbourne geboren en hebben mijn ouders geboorteaangifte gedaan daar in het gemeentehuis. In 1971 zijn mijn ouders terug gegaan naar Nederland.
Eigenlijk vraag ik me mn hele leven al af of ik nu de Australische nationaliteit heb. Overal heb ik heen gebeld, Londen, Berlijn, de ambasade hier, IND…niemand die het kan vertellen.
Wel heb ik de originele geboorteakte hier liggen die ik met mijn trouwen ook nodig was.
Kan iemand mij vertellen of ik recht heb op een paspoort of dat ik automatisch de nationaliteit heb? Heeft het zin om naar Den Haag te gaan?
Hallo Dartel,
Je vraagt of je recht hebt op een paspoort. Welk paspoort bedoel je? Als je geboren bent in Australië ben je Australische en zou je recht hebben op een Australisch paspoort. Welk paspoort heb je nu en waarom zou je een tweede paspoort willen?
Eerst wil ik weten of ik de nationaliteit nog heb omdat ik er dus geboren ben. Ik wil graag een tweede paspoort hebben, niet echt een reden voor maar we zullen die kant ooit wel een keer opgaan en misschien kunnen mijn kids ooit ook nog gebruik maken van mijn nationaliteit als ze die kant op zouden willen gaan.
Vraag het me gewoon mn hele leven al af of ik nu wel of niet de dubbele nationaliteit heb en de enige manier om daar dus achter te komen, zeggen ze, is om een paspoort aan te vragen.
Uiteraard geef ik mijn NL nationaliteit niet op.
Moet alleen nog uitzoeken of een familievrien de quarantie mag tekenen
Hallo Dartel,
ik heb je vraag op een Australisch forum geplaatst en een aantal reacties zegt dat als je in Australië bent geboren, je automatisch de Australische nationaliteit hebt. Hier is de link naar mijn posting op het forum: Caravaners Forum - Since 2000 - Information
In één van de antwoorden zit een link naar een Visa wizard. Probeer die maar eens in te vullen. En kijk de komende dagen nog een paar keer op het forum want er volgen vast nog wel meer reacties.
Groet, Willem