Op Australisch paspoort naar Australie, woonachtig in NL?

Hey!

Ik heb misschien een beetje vreemde vraag, maar ik heb een dubbele nationaliteit die van Australie en Nederland. Heb vroeger er een aantal jaren gewoond met m’n ouders, maar wegens heimwee zijn we terug gekomen. Nu zit ik er aan te denken om terug te gaan voor een paar maanden, rond te trekken etc.

Nou kan je als Nederlander ook wel makkelijk naar Australie toe, maar met een Australisch paspoort is dit natuurlijk nog makkelijker. Zeker wat betreft baantjes etc, en vervelende vragen bij de douane, is dit uberhaupt mogelijk? Of zal ik een vaste woonplaats moeten hebben om uberhaupt hier bij de Ambassade van Australie m’n paspoort aan te vragen?

Misschien beetje vaag verhaal, maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel!

Alvast bedankt,

Dean

Hallo,

Ik begrijp dat je je paspoort nooit meer verlengd heb? Het kan zijn dat je de Australische niet meer kunt krijgen. Was je minderjarig toen je dit paspoort verkreeg? Het kan namelijk zijn dat je moet kiezen of de Nederlandse behouden of de Australische aannemen.
Je vraag is nogal onduikelijk.

Ik ben nu 20, het paspoort is 5 jaar geleden verlopen. Ik heb daarna nooit meer een nieuwe aangevraagd omdat het nogal zinloos was als ik toch in Nederland zou blijven. Maar nu wil ik toch wel graag terug (tijdelijk) naar Australie.

Heb al eens naar de ambassade gemaild, en die zeiden in ieder geval dat ik beide nationaliteiten kan behouden. Maar verder konden ze me niet helpen of ik er nog recht op heb.

Hallo,

Ik denk dat je contact op moet nemen met de Immigratie dienst in Australie zei kunnen je daar bij helpen. Via google kun je ze zo vinden immigration Australia. Zei zullen opnieuw moeten bekijken of je nog recht hebt op de Australische nationaliteit. Het is in NL zo dat als je 10 jaar of langer niet meer je paspoort verlengt dat je het van rechtswege verliest. Misschien heb je geluk. Ik zou het wel weten ik zou zeker naar Australie gaan met het Australische paspoort veel makkelijker. Ik ben nu bezig om een verblijfsvergunning te krijgen voor Australie dat is al een hoop gedoe.