Panama in juli/augustus - veel regen?

Hallo allemaal,

Ik ga eind juli voor een week of vier naar Panama en Costa Rica of Nicaragua. Nou heb ik helemaal zin om naar de San Blas eilanden te gaan en Bocas del Toro, maar ik vraag me af of het wel zin heeft om daar naartoe te gaan… aangezien het dan regenseizoen is. Is er iemand die hier in deze periode al eens is geweest? Hoeveel regen wordt precies bedoeld met ‘regenseizoen’…? Moet ik me voorbereiden op bewolkte luchten en een paraplu in plaats van parasol…? :wink: Of is dit alleen een deel van de dag en de rest van de dag wel zonnig? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, want als het geen paradijselijk helder water en zonneschijn zijn dan ga ik mijn reis anders plannen! (andere dingen bezoeken in die periode). Alvast bedankt voor het reageren!

Hoi Isis,

Zeker gáán!!!

Panama heeft een tropisch klimaat en veel regenwoud. Dit betekent dat het in de maanden mei tot en met december aardig veel kan regenen. Het regent vaak plaatselijk en plotseling (ene straat wel, de andere niet) en er zijn dus nauwelijks bewolkte dagen. November is de ergste maand. Over het algemeen regent het in deze periode dagelijks, maar vaak voor een korte tijdsperiode van bijvoorbeeld een half uur of een uur, op een vast tijdstip. Als het regent, dan regent het goed (je leert waarom ze regenwoud regenwoud noemen.) Een paraplu helpt niet, want van onder wordt je net zo nat als van boven. Niet te vergelijken met een regenbui in Nederland. Naast regen is de luchtvochtigheid ook erg hoog. Tot zover het slechte nieuws, nu het goede:

Na regen komt zonneschijn, en na een bui is het ook direct weer zonnig!! Het is overal zo droog, en aangezien het vaak maar een uurtje per dag regent, heb je er eigenlijk weinig last van. Ik heb al verschillende Nederlanders hier Panama horen omschrijven als: 365 dagen zomervakantie!! Bijkomend voordeel van San Blas is dat het klimaat daar iets anders is, en er minder regen valt. Bocas del Toro is iets natter, daar zijn ook regelmatig overstromingen, landslides etc, maar met name in november. Daarnaast is het niet zo helder snorkelen met regen en een wat ruwere zee.

Ik zou me er echter niet door tegen laten houden, want Panama heeft zo superveel moois te bieden!!! (In het regenseizoen is ook alles veel groener!!) En als je een keer natregent: mooie belevenis en niet erg, het blijft 30 graden en je bent zo weer droog. Veel plezier tijdens je vakantie, vooral in San Blas!!!

Eric :zon02:

Wauw! Dat is wel heeeel goed nieuws! Ik heb weer helemaal hernieuwde zin! :zon02::vak01:

Het bovenstaande klopt.

Ik heb zelf jaren in CR gewoont en nu dan in Panama en met name Panama stad en de kuststrook tot aan Azuero is veel droger van San Jose. Daar heb je in het regenseizoen echt dagen achter een elke middag de hele middag regen.

In Panama is het even een fikse bui en dan is de zon er weer. Bocas is wel natter maar ook daar is het minder bedroevend dan San Jose en omstreken.

By the way: Bocas is meer party town. San Blas is meer rustig, authentiek. Neem een goed boek mee.

ik ga binnenkort naar panama , naar cerro azul.

hoe is het weer daar in die bergen?

groet, jean pierre

Hallo Jean Pierre,

Wat is binnenkort? Het is nu nog droog, maar het regenseizoen staat weer voor de deur… Cerro Azul ligt vrij hoog, en het is er doorgaans wat frisser, en in het regenseizoen vooral heel erg vochtig. (Door de hoogte zit je vaak letterlijk ´in de wolken´)

Groeten,

Eric