Paaseiland 2013

Lieve allemaal,

In December 2013 zijn wij als onderdeel van onze wereldreis 6 dagen op Paaseiland. Heeft iemand tips wat leuk is om te doen, waar te slapen, etc.?
Kan je daar ook lekker zwemmen, etc? Of is het daar te ‘rough’ voor.

Dank voor de hulp!

6 dagen is wel er lang hoor. Ik ben er net van terug en wij hebben het volledige eiland op een zeer rustig tempo in 3 dagen gezien.
In bet noorden van het eiland vind je eennstukje strand Anakena waar je kunt zwemmen. Dit doet de lokale bevolking daar ook. Je vind daar voldoende strandtentjes om wat te eten en te relaxen. Tevens staan er ook wat Moai te waken.
het is maar 15 kilometer vanaf de hoofdstad, je kunt dus fietsen of een auto of motet huren.

Reserveer vooral geen hotel op voorhand.mdat is veel te duur. Wij hebben bij aankomst op paaseiland direct bij een tout een hotel geregeld. Aan het strand, zeer mooie kamer met warm water, uitgebreide keuken, echt alles erop en eraan en dat voor 20usd p.p. Goedkoper kun je het niet krijgen op het eiland, of je moet gaan kamperen.

vergeet trouwens niet een dikke portomonee mee te nemen, want het is ongelooflijk duur.
koop je entreekaarten voor alle bezienswaardigheden alvast op het vliegveld van Hanga Roa nog voordat je de immigratie door bent, aan de linkerhand vind je een klein houten huisje waar ze de entreekaarten verkopen voor 100 usd p.p. Voor alle sites. Koop je de kaarten los bij elke site, dan ben je 120 usd p.p kwijt.

veel plezier

2 likes

Zeer nuttige info voor mensen die dit bijzondere eiland willen bezoeken, dank Andreee!

hi,
iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening over wat te zien, te doen, waar al dan niet heen te gaan en hoelang ergens te blijven…
Maar ik ben niet akkoord met het feit dat 6 dagen paaseiland te lang zijn. Wij waren er 5 volle dagen en waren teleurgesteld dat we niet langer bleven.
Op zo een afgelegen plek kom je vast maar 1x in je leven.
Je kan er prachtige wandelingen maken.
Vanuit Hanga Roa kan je te voet naar de Orongo vulkaan. Het eerste stuk is via de kustlijn, het tweede stuk passeer je via tuinen en beklim je de flank van de vulkaan.
Een maal op bestemming kan je het kratermeer zien en ook het ‘stenen dorp’
Een andere mooie wandeling is van Hanga roa richting Ahu Tepeu en zo verder…zeer mooie kustlijn

Ik raad jullie aan om eventueel per quad de bezienswaardigheden te bezoeken. In 2 dagen tijd kan je gerust de meeste moai bezoeken alsook Rano Raraku, de nursery waar ze de beelden uithakten.
Per fiets of per scooter kan ook maar sommige stukken van de weg liggen er minder goed bij en da’s pijnlijk voor het achterwerk.

Neem zeker je tijd voor het Paaseiland. 't is zo een mooie en magische plek
Een Brit die er nu reeds enkele jaren woont heeft een zeer informatief gidsje geschreven met info over de verschillende Ahu’s (altaren) en Moai’s.
Een echte must is het archeologisch museum, een kwartiertje wandelen van het centrum.

Wat ook zeer leuk kan zijn om te doen is op zondag een misviering bij te wonen. De vroegdienst op zondag is met gitaar en zang…
Op donderdag avond , dacht ik en ook in het weekend, kan je op stap in een barretje waar ze live muziek spelen. Zeer toffe sfeer en zeer veel locals die komen dansen.
Wat de accommodatie betreft kan ik je enkel maar aanraden om accommodatie met een eigen keukentje te nemen. Op die manier spaar je centen uit.
Wij kookten bijna altijd zelf. 's morgens brood met toespijs en 's avonds aten we meestal pasta met ui en tomatensaus. of guacamole. De producten op het eiland zijn vrij duur en niet van goede kwaliteit aangezien de boot er 7 dagen over doet om vanaf het vasteland naar paaseiland te komen.
Wanneer je vliegt van het vasteland kan het interessant zijn om ingeblikte voeding mee te nemen.
Wij huurden voor 5 nachten een huisje met een ander koppel. We sliepen samen met ons 4 op een grote kamer maar hadden onze eigen keuken en living voor ons 4. Heel fijn…
Overdag kan je ook lunchen voor schappelijke prijzen…je neemt dan de almuerzo, lunchmenu.

In de haven zit een zeer lekker ijscreme tentje…de beste ijs ooit!!
In het Hakahonu restaurant iets voorbij de haven in de richting van de Orongo vulkaan kan je zeer lekkere vis eten…

Ik weeet eigenlijk niet meer wat te zeggen…maar neem aub je tijd. Prachtige, magische plek om te zijn!!

2 likes

@ Zaratoestra

Bedankt voor je uitgebreide beschrijving en handige tips voor Paaseiland.

Groeten, Grietzen

Graag gedaan hoor. Ik ben helemaal weg van Paaseiland, daarom is het lijk om de info die ik heb te delen

Hoi, een paar jaar later, nog steeds interresant. Bedankt!top!!!