Ik ga dit jaar voor vier weken naar Chili toe en ben benieuwd naar een aantal locaties.
Ik vraag me af of mensen op Paaseiland zijn geweest in de tijd dat ze in Chili op vakantie zijn geweest.
Wat zijn de kosten hiervoor en hoe lang ben je onderweg?
Daarnaast wil ik graag weten wat de ervaringen zijn in Vuurland, hoe kun je hier het beste naar toe reizen ( vanuit Santioago) en is de maand oktober daar een geschikte maand voor?
Paaseiland is een normale toeristische bestemming voor bezoekers aan Chili. Wel is dit een prijzige bestemming, want Paaseiland ligt ver van het Chileense vasteland. Alleen luchtvaartmaatschappij LAN vliegt van Santiago de Chile (of vanuit Lima in Peru of Papeete in Frans Polynesie) op Paaseiland. Een vlucht duurt ongeveer vijf uur. Vluchten zijn dagelijks, maar wel aan de prijs. Vluchten kan je via internet direct boeken bij LAN, maar dan betaal je wel de ‘buitenlanders’ prijs. Beter is om in Santiago zelf een vlucht te boeken. In vergelijking via interne vanuit NL, kan dit soms honderden euro’s schelen. Als je iemand kent met een Chileense RUT (ID) is het natuurlijk nog makkelijker. Hou er rekening mee dat Paaseiland een populaire bestemming is en dat vluchten vrijwel altijd zijn volgeboekt. Reserveer daarom op tijd.
Vuurland is vanuit Santiago ook een verre bestemming. Gateway is altijd Punta Arenas, de meest zuidelijke stad van Chili (uitgezonderd Puerto Williams). Vanuit Punta Arenas kan je met de ferry oversteken naar Porvenir en van daaruit weer verder. Op Vuurland is een gehuurde 4x4 wel handig. Naar Punta Arenas vliegen vanuit Santiago/Puerto Montt LAN en SKY Airlines. Ook hier geldt: boeken in Chili is veel goedkoper dan vanuit NL.
Met de bus naar Punta Arenas kan ook, maar daar doe je meer dan 30 uur over. De bus moet voor een gedeelte via Argentinie. De maand oktober moet geen probleem zijn. Het is dan het begin van de lente, maar voor heel Chileens Patagonie geldt dat het weer meerdere malen per dag snel kan omslaan. Dus vier seizoenen in een dag is mogelijk. Dit jaar is een El Nino-jaar, dus mogelijk is het weer extremer.
Groet, FHP
PS:
Het levensonderhoud op Paaseiland is ook niet echt goedkoop. Alles moet namelijk met de boot/vliegtuig worden ingevoerd. Dus hou daar rekening mee. Maar geldautomaten en internet zijn aanwezig. Hotels/hostels en campings zijn er in alle budgetten, maar de prijs ligt gemiddeld wel hoger dan op het vaste land.
Ik ben tussen kerst/oudnieuw 2007 op paaseiland geweest. Onvergetelijke ervaring. Super mysterieus eiland met een erg relaxte sfeer. Locals zijn supervriendelijk en maken graag een praatje met je. Ik heb toen een auto gehuurd en daar anderhalve dag mee rond gereden om alle sites goed te zien. Die beelden liggen/staan nogal verspreid dus auto huren is aanrader.
Het is een geel veilig en relaxte plek. Mensen zetten hun fietsen niet op slot want ja ‘ach het is een eiland’ (maw ALS iemand iets jat, vinden we hem zo terug). Ander voorbeeld: Kreeg flippers mee van de duikschool waar ik twee dagen later een duik zou doen want dan kon ik mooi even oefenen met snorkelen. Gewoon gratis en op basis van goed vertrouwen.
Het ticket was toen iets van 600,- (vanuit Santiago) maar was het echt meer dan waard. Het eten en drinken was ook niet goedkoop maar ik was er maar voor 4 dagen dus ben er niet failliet aan gegaan.
Ik heb nooit meer aan die kosten gedacht, wel aan de fantastische ervaringen. Ik was toen net student af en had niet al t geld van de wereld maar ben heeeel blij dat ik deze keuze gemaakt heb.
Leuk berichtje Marieke, vooral je “Ik heb nooit meer aan die kosten gedacht, wel aan de fantastische ervaringen.” neemt mijn twijfel weg over of het al het geld waard is!
Alle mensen hier voor mij op deze prik hartelijk dank voor de informatie. Ik ben net een reis aan het voorbereiden met o.a. Paaseiland. Dat moet in februari gaan gebeuren, maar eerst nog 6 weken naar Cambodja en Thailand in oktober/november.