Overstappen Chicago naar Cancun

Hallo iedereen,

ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen. Eind januari ga ik voor een vakantie naar Cancun, Mexico. Inmiddels hebben we een vliegticket plus hotel op het oog, maar bij dit vliegticket moeten we overstappen op Chicago of Houston. Omdat het voor ons de eerste keer zal zijn dat we een overstap maken, ben ik op internet gaan zoeken naar procedures en hoe dit in zijn werk gaat. Echter heb ik weinig kunnen vinden en een aantal tegenstrijdige berichten gehad, daarom wil ik jullie hulp inschakelen bij het beantwoorden van de volgende vragen:
-wat moet je doen wanneer je uit je eerste vlucht stapt om je aansluitende vlucht te halen (alle vluchten, zowel heen als terug, worden uitgevoerd door Continental)
-we hebben 2 uur en 55 minuten overstaptijd, is dit voldoende? Zeker omdat het de eerste keer is, er kans op vertraging is en je misschien wel een bepaalde tijd van tevoren weer moet inchecken voor je aansluitende vlucht (als dit al opnieuw moet)

dus kort gezegd: wat moeten we doen op het moment dat we uit het eerste vliegtuig stappen?

Ik hoor graag van jullie! alvast bedankt

Bij aankomst! (Port of entry) in Amerika zal je langs de douane moeten, koffers halen, koffers weer inleveren/inchecken voor jullie aansluitende vlucht, opnieuw langs de douane en dan op naar de gate voor het vervolg van de vlieg trip :slight_smile: Voor de trip huiswaards zal dit ritueel zich herhalen aangezien jullie vanuit Mexico de U.S. weer binnen komen.

Ik ben afgelopen jaar naar Orlando geweest met een overstap in Chicago. In 1,5 uur heb ik met de bovenstaande rituelen mn aansluitende vlucht gehaald (beide door United).

Hallo Phillo,

is het dus niet zo dat je, net zoals in Nederland, bijvoorbeeld 2,5 uur van tevoren moet inchecken voor je aansluitende vlucht? Staat daar in de VS geen minimum voor?

Bedankt voor je reactie!

2,5 uur vantevoren inchecken is volgens mij meer van toepassing als je niet vooraf aan de reis via internet ingechecked hebt.

In dit geval zijn jullie al ingechecked/vermeld in het systeem, hebben jullie (waarschijnlijk) al een boardingticket voor de aansluitende vlucht en is het meer een kwestie van koffer droppen aan de balie.

Korrekt. En een extra positief nieuwtje, hopelijk dat het geen dode mus blijkt te zijn:

In sommige airports, waaronder Chicago, begint men nu met express lanes voor als je laat zou aankomen. Dan nóg grotere kans dat je de Cancun vlucht gewoon haalt!

Denk je aan het verplichte ESTA ‘visum’ voor Amerika? Kost iets van 10 dollar via Internet, is geldig voor zowel heen- als terugvlucht.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Die 2,5 uur is vooral om te voorkomen dat mensen te laat op de luchthaven aankomen door bijvoorbeeld files of NS-vertragingen. Ik heb het wel eens meegemaakt en ben een klein uur voor vertrek nog op de luchthaven aangekomen, ingecheckt en geboard zonder problemen. Sommige airlines kunnen bij een uur voor boarden de bagage-incheck al sluiten, al is dit in de praktijk vaak niet waar (loop geen risico: wees op tijd).

Bij een overstap gaat dit niet op. Zeker als de aansluitende vlucht door dezelfde airline wordt uitgevoerd, moet deze enkel overstapvluchten aanbieden die je daadwerkelijk kunt halen (inclusief alle bagage-overslag en douaneformaliteiten). Mocht je vlucht vertraging oplopen en je mist je overstap, dan moet Continental voor een nieuwe aansluitende vlucht zorgen en zal voor eten en drinken en overnachting moeten zorgen als de eerstvolgende vlucht veel later zal zijn (dit is voor jouw kostenloos en is één van je rechten als EU-passagier!)