Overstap

Hoi Hoi,

Nog twee weekjes en dan zitten we in Beijing!
Als we onze vlucht halen natuurlijk. Wat mij brengt op de volgende vraag.

Wij vliegen vanaf Amsterdam naar Frankfurt, we moeten hier overstappen.
Hier hebben wij ongv. 60 minuten de tijd voor… Zoals nu aangegeven staat komen we in terminal 1 aan en vertrekken we ook vanuit daar.
Zie hier details:

Heeft iemand dit ook ervaren, moet ik op Schiphol al zenuwachtig zijn dat we de 2e vlucht wel halen?
En ook niet geheel onbelangrijk, de bagage!? Ik neem aan dat zij dit ‘overbrengen’ naar de 2e vlucht, en dat ik er vanuit kan gaan dat het in Beijing gewoon op de bagagebaan ligt?

U blijft in Frankfurt op dezelfde terminal, dus dat is al meegenomen. En verder zou ik eens informeren op de plaats waar u geboekt heeft. Die hebben daar toch ervaring mee?

Dat is precies de reden waarom ik bij het boeken op de site van Lufthansa vaak een vlucht eerder van Amsterdam naar Frankfurt neem. Zonder verschil in prijs. Dan maar een paar uur extra op het vliegveld doorbrengen.

Als ik het goed heb vertrekken ze tegenwoordig met de A380 toestellen vanaf de Z-terminal, die boven de A-terminal ligt.
Een groot vliegveld, maar qua gevoel loop je nu minder, want vroeger moest je door smalle en drukke gangen (naar C) en soms via krappe trappenhuizen.

Ik zou bij de douane en security aangeven dat je een snelle behandeling wil, soms helemaal rechts of links.

Ter geruststelling:
De A380 heeft vaak 45 minuten boarding tijd omdat er circa 500 mensen in gaan.
En al dat gedoe met wandelwagentjes en handbagage levert vaak vertraging op, zoals je ziet gemiddeld ongeveer een half uur

Overigens kies ik soms Munchen, soms alleen op de terugweg. Een aangenaam vliegveld. Maar Frankfurt is wel beter geworden.

Johan
(Terzijde: Finnair is naast Lufthansa ook een goed alternatief t.o.v. de veel te dure rechtstreekse vluchten van KLM.)

Je bagage wordt doorgelabeld en daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Over het algemeen is een uur wel genoeg. Vaak krijg je je boardingpass voor de volgende vlucht al bij het inchecken op Schiphol en hoef je dus alleen nog maar te verkassen naar de goede gate. Soms wachten vluchten zelfs even, als je maar bij de zelfde maatschappij blijft

Frankfurt heeft als minimale overstaptijd 45 min. Je zou het dus moeten kunnen halen, al denk ik wel dat je een beetje moet doorlopen.
En idd. de bagage wordt doorgelabeld naar de eindbestemming dus daar hoef je niets voor te doen.
Let er nog wel even op bij het inchecken van je bagage dat dat ook echt gebeurd. Better safe than sorry…

Lufthansa heeft in dit geval een vervoersverplichting van Amsterdam naar Beijing. Wat er ook gebeurd, ze moeten ervoor zorgen dat je van Amsterdam in Beijing komt.

Mocht je de overstap niet halen, dan kun je € 600,- claimen bij de luchtvaartmaatschappij, ervan uitgaande dat je in dat geval een vertraging van meer dan 3 uur hebt.

Oftewel, je hoeft je geen zorgen te maken en kunt gewoon genieten van je vakantie!

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Stelt me toch weer een beetje gerust haha.
Eigenlijk dus hopen op geen vertraging op Schiphol :chin:

Wanneer een airline een vlucht zo aanbied, dan gaan zij er vanuit dat je de overstap kunt halen. Want als de tijd te krap is en je het niet haalt, kun je zoals gezegd een claim indienen.
Moet dus lukken!