Over 2 maanden vertrek ik met mijn vriendin voor 3 maanden naar Azie. We hebben een vlucht geboekt op Bangkok (met Emirates via Dubai) en terug vanaf Kuala Lumpur. Nu hebben we een kleine aanpassing tov onze eerste plannen gemaakt en willen we ivm het regenseizoen eerst naar de Maleisische eilanden en daarna door naar Borneo. Aangezien we nu dus eerst richting Maleisie willen hebben we geprobeerd onze tickets om te boeken en eerst op KL te vliegen. Nu blijkt dat echter niet mogelijk en is ons plan als volgt. Onze vraag is of dit plan qua tijd haalbaar is.
Aankomst 21-9 om 12:25 in Bangkok. Onze aansluiting zou dan om 15:15 vertrekken richting KL. Aangezien het geen aaneengesloten ticket is moeten we dan eerst onze koffers halen, door de douane(hoe lang duurt dit in Thailand) en daarna opnieuw inchecken?
Iemand enige ervaring met een dergelijke overstap?
Weet niet met wie/wat je vliegt maar hou rekening dat de lowcosters (niet alle tot nu toe)gaan verplaatsen naar don muang het oude vliegveld. Als je hier mee vliegt dus zeker niet. Maar anders zou je dit wel moeten halen…
Je zal idd eerst je bagage moeten halen want die labelen ze niet door.
Douane ben ik altijd zeer snel doorgekomen, maar er zullen zeker mensen zijn die dit anders hebben ervaren. Is er geen latere vlucht? Had dan toch die genomen, je hoeft maar iets vertraagd te zijn en je bent het haasje…
AirAsia vliegt vanaf Don Muang. Dat is tenminste 1-1 1/2 uur vanaf het vliegveld waar je land. Dus dat haal je zeker niet.
Andere maatschappijen vliegen vanaf hetzelfde vliegveld. Als je je koffers moet halen dan moet je door de douane. Dit en koffers ophalen kan 1 uur of meer duren. Dan weer terug door de douane kan ook een behoorlijke tijd kosten. Heb daar ook wel eens meer dan een uur gestaan. De tijd is dus krap maar als alles meezit zou je het net kunnen halen. Let wel dat je een half uur van te voren bij het vliegtuig moet zijn. Daarna laten ze je niet meer toe.
Air Asia vliegt inderdaad pas vanaf 1 oktober vanaf/naar Don Muang Airport. Tot die tijd gewoon vanaf/naar Suvarnabhumi Airport.
Toch zou ik het er niet op wagen. De overstaptijd is al niet heel verschrikkelijk lang, en als je je doorvlucht mist, moet je bij Air Asia een geheel nieuw ticket aanschaffen. Het beste gewoon een nachtje in een hotel bij de airport boeken (bijvoorbeeld The Cottage Suvarnabhumi, inclusief transfers vanaf/naar de luchthaven) en de volgende dag doorvliegen naar Maleisie. Hoef je je ook niet druk te maken dat je je doorvlucht mist. Je gaat 3 maanden naar Azie, dus het is niet zo dat je maar beperkt de tijd hebt.
Overigens is het regenseizoen in Thailand echt niet zo’n heel vervelende periode hoor !