OV-Vraag en zwemadvies

Veel vragen zijn al gesteld, misschien deze ook, maar vond hem niet zo snel terug in de topics! Ik wil graag van Negombo naar Sigiriya. Is dat mogelijk per bus, evt rechtstreeks of met overstap. Of is het handiger een chauffeur te regelen in Negombo? Verder nog een vraag over het zwemmen in zee. Wij zijn er in december. Ik lees op sommige fora dat een aantal stranden dan sterke stromingen/hoge golven hebben. Bij welke stranden speel je op safe in die periode?

Groet,

Hoi,

1] Auto-chauffeur kan altijd maar is stukken duurder.
Met de bus kan: eerst naar ofwel Dambulla ofwel A’Pura en dan een bus die langs de A9 gaat (Vavuniya-Dambulla). Uitstappen bij de kruising voor de lokale weg naar Sigiriya. Vandaar nog plm. 8 km; er gaat een enkele bus maar tuktuk is vaak makkelijker. Reken op 7-8 uur inklusief overstap, taxi is 4.5 uur.

2] Hangt af van begin of eind december. Einde is de intermonsoon meestal voorbij (–> alleen nog oostenwind en die leidt tot zeer rustige zee) en kun je haast overal aan zuidwesten zwemmen. Is de intermonsoon er nog, o.a. begin december, dan zwem je alleen achter riffen veilig; o.a. Hikka, U’tuna, Mirissa.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

hi ik ga 1 november naar sri lanka eerst in kandy in hetg weeshuis helpen ne daarna naar unatawana enz kan ik daar wel zwemmen of surfen??

Ja hoor, U’tuna staat genoemd in het lijstje boven met rif-badplaatsen. Het rif ‘lekt’ een beetje sinds de tsunami dus zelfs hier oppassen met stromingen, maar binnen pakweg 10 m van het strand is het wel safe. Surfen kan denk ik ook maar dan voorbij het rif (100 m van strand); Hikkaduwa, uurtje verderop bij bus, heeft surfen vanaf het strand.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]