Ik ben aan het plannen om volgend jaar (maart 2009 tot aug 09?) voor vrijwilligerswerk (of als het mogelijk is werk) naar het buitenland te gaan. Het liefst naar Peru voor langere tijd en dan nog verder te reizen. Ik ben hier namelijk al een paar keer geweest om familie op te zoeken. Via dit forum ben ik al een hoop te weten gekomen, maar veel onderwerpen zijn al iets ouder of de links werken niet meer…
Ik heb de volgende vraag:
Ik vind vooral reizen via organisaties. Ik vind deze soms vrij prijzig en het lijkt of het meeste geld bedoeld is voor kost/inwoning en de spaanse les die overal verplicht lijkt. Ikzelf beheers wel een basis spaans en heb afgelopen zomer gemerkt dat dit goed verwaterd is maar door het gewoon te doen, het steeds meer naar boven kwam. Ook heb ik familie in Cusco en Lima dus ik ben al voorzien van inwoning.
Hoe kan ik het best een vrijwilligersproject vinden? Kent iemand er misschien een waar ik ook zonder organisatie terecht kan?
Ik ben zelf afgestudeerd aan de PABO (lerares basisonderwijs) maar het hoeft niet persee iets met kinderen te zijn.
Mijn ervaringen in Peru zijn dat het echt ongelofelijk makkelijk is om vrijwilligerswerk te vinden, waarbij accomodatie en (basis) voedsel vergoed zijn en je zelf geen cent uitgeeft. Klopt, via internet is er vrijwel niets te vinden.
Toen ik in Peru was (heb 3.5 maand in Cusco gewoond) werden me echt tal van mogelijkheden aangeboden. Lesgeven (zowel Engels als basisonderwijs), archeologische opgravingen, weeshuis noem maar op. Het enige is… het waren mogelijkheden waar je tegenaanloopt…
De mensen die me de mogelijkheden aanboden zeiden allemaal hetzelfde: we willen graag vrijwilligers, maar het is erg moeilijk de organizatorische structuur op te zetten om deze via internet oid te werven en daarnaast… Het is lastig in te schatten hoe iemand is vanuit het buitenland, deze persoon zegt te komen maar komt hij/zij wel echt??
Vandaar dat de meeste organisaties die ik daar ontmoette alleen mensen aannamen die ze zelf gezien hadden.
Ik kan je zo een hele lijst opnoemen maar goede vrijwilligerswerkprojecten in en rondom Cusco mocht je willen, maar het makkelijkste is gewoon zelf erheen gaan en zelf ergens tegenaanlopen. Projecten heb je echt zo gevonden!!
Toen ik in Cusco was lagen er in heel veel restaurants foldertjes van korte termijn vrijwilligerswerk.
Bedankt! Zat er ook aan te denken om er gewoon heen te gaan en daar iets te zoeken maar wist niet of dit lastig zou zijn daar. Op welke plekken kan ik dan het beste zoeken?
Mocht je willen afwijken van Cusco en Lima, kun je de website van Stichting Wees Kind (www.stichtingweeskind.nl) eens bezoeken. Ik heb voor hun vrijwilligerswerk gedaan in Huaraz en dat is me heel goed bevallen. Het vaste programma is inclusief spaanse les en inwoning, maar andere opties zijn ook te overleggen.
Denk ook eens aan de San Blas spanishschool. www.spanishschoolperu.com. Ik ben afgelopen zomer via SIW daar terecht gekomen (in Cusco), maar je kunt je ook zonder organisatie daar aanmelden. Ze hebben allerlei projecten. Succes!