Op ontdekkingsreis met een camper door Ierland

**:ireland: **
Weids en groen is Ierland, met overweldigende landschappen en een prachtige natuur. Door steeds meer Nederlanders bezocht en geliefd om wat het aan puurs te bieden heeft. Ierland is ideaal voor een campervakantie. Je bent er dichtbij de mensen en hebt de tijd om het land op je eigen manier te ontdekken. En het biedt ontzettend veel: verslag van een ontdekkingsreis per ‘motorhome’.

‘CĂ©ad Mile FaĂ­lte’, honderdduizend maal welkom. Dan Stallard, eigenaar van de Tree Grove touring camping in Kilkenny, Ierland, begroet ons met een brede, gastvrije glimlach en een warme handdruk als we bij hem binnenrijden. Blij dat we er zijn bij onze eerste stop. Moe van de prima vliegreis met Aer Lingus en het ritje van het afhaalpunt van de camper bij Dublin Airport, eerder die middag, naar het zuiden.

**Inspannend **
De eerste uren in de gehuurde camper in Ierland vergen veel concentratie en zijn inspannend. De Fiat Ducato Marlin 65D van Kamp Easi Motorhomes in Dublin voelt heel anders aan dan onze auto thuis. Het stuur van de Ierse camper zit vanzelfsprekend rechts, want het verkeer rijdt links. Dat klinkt simpel, maar het is wennen aan een heleboel nieuwe dingen tegelijk. En je moet wél een beetje méé met het verkeer. Al rijdt dat in de vrijdagmiddagspits op de M50 bij Dublin nou ook weer niet zo heel hard. Gelukkig maar.

De Tree Grove camping blijkt niet te zijn aangegeven -het stadsbestuur wil daar om onduidelijke reden geen toestemming voor geven, zegt Dan- maar blijkt toch makkelijk te vinden. Lang niet alle dertig vaste plaatsen zijn bezet, de faciliteiten zijn er eenvoudig, maar toereikend en de sfeer is er goed. Dat komt vooral door Dan, die de legendarische Ierse gastvrijheid ruimschoots waar maakt met zijn ontvangst, tips en adviezen. En die bovendien ook nog eens de mysticus en filosoof blijkt, die naar het schijnt in veel Ieren verborgenen zit.

**Tips en uitleg **
Naast praktische uitleg over een snelle, goede maaltijd in de stad –Marble City Bar, onlangs bekroond- en de rit terug, krijgen we ook meteen een paar tips voor later, mochten we stad en omgeving nog willen verkennen: het robuuste kasteel uit de 12e eeuw en natuurlijk de twee kathedralen, één protestants, één katholiek, zoals in zoveel Ierse steden het geval is. En in de regio tipt hij Jerpoint Abbey, niet ver van Thomastown, en Kells Priory, ten zuiden van Kilkenny.

‘Als je gelooft in een hiernamaals en een leven na dit leven, dan vind je daar de atmosfeer die je in dat geloof bevestigt’, zegt de mysticus in de campingbaas. En even later is Dan Stallard weer de behulpzame beheerder, die een paar Franse gasten met ‘taalproblemen’ op weg helpt met een gehuurde fiets. Een aangenaam mens, net als zoveel andere Ieren die we later op de trip ontmoeten, die je op zo’n eerste avond van je Ierse vakantie-avontuur graag tegenkomt.

**Specifieke problemen **
Rijden in Ierland met een camper is –voor beginners zoals wij- waarschijnlijk niet moeilijker dan elders. Maar het heeft toch wel zijn specifieke problemen. Buiten de grote, doorgaande verbindingen zijn op het platteland de meeste wegen smal, met dikwijls aan weerszijden hoge heggen. Het vergt stuurmanskunst om de linkerbuitenspiegel daarvan vrij te houden en toch het tegemoetkomend verkeer genoeg ruimte te laten. En in steden en dorpen maken aan weerszijden geparkeerde auto’s de doorgang soms wel heel erg krap. Maar het gaat goed.

**Ring of Kerry **
Wereldberoemd is de ‘Ring of Kerry’, de bijna 180 kilometer lange kustroute rondom het zuidelijkste schiereiland Iveragh. Woeste kustlandschappen en een weelderige, bijna sub-tropische vegetatie maken de tocht tot een ware attractie. Dat is in het hoogseizoen goed te merken aan de toeristenstroom die er zich dan, dankzij een perfecte marketing, massaal en meestal stapvoets rijdend op begeeft. Kenners, die van rust en stilte houden, pakken dan liever een andere tocht en genieten daar minstens zo intens van uitzicht en natuur.

Wie toch de Kerry-tour wil doen moet er tenminste een dag voor uittrekken. Mooi weer en een heldere atmosfeer zijn een voorwaarde. Er zijn veel plekken, waar je wel de hele dag zou willen blijven. Met de camper kan dat natuurlijk, maar informeer wel of het mag, want dat is lang niet altijd het geval.

**Leuke stadjes **
Van Kenmare in Kerry naar het noordelijker gelegen Doolin vergt een dag. Als je tenminste ook nog wat tijd wilt nemen voor de leuke, kleurige stadjes, die je onderweg tegenkomt. Listowel aan de N69 bijvoorbeeld. Geen reisgids die er aandacht aan schenkt, maar je loopt er met heel veel plezier een uurtje doorheen.

De oversteek met het veer vanuit Tabbert naar Killimet in county Clare duurt een half uurtje en kost voor camper en passagiers ruim 16 Euro. Dat is zeker de moeite waard als je wat vaart wil maken richting noord, want het bespaart je een lange omweg over Limerick, Shannon en Ennis. Bezoek in plaats daarvan het pittoreske Killrush met juist daarvoor, rechts op de N67, een van de bekende Clare-attracties Vandeleus Walled Garden en het Killrush Forest Park.

**Muziek en Guinness **
Niet ver daar vandaan, in Doolin, aan de ruige Atlantische kust, is het vooral de Ierse muziek, ‘begeleid’ door een ferme slok -eveneens traditionele- Guinnes, die zorgt voor vrolijk vertier. In de drie pubs die het dorp rijk is speelt elke avond opnieuw een keur van muzikanten. Sommige van hen blijven het hele zomerseizoen op de camping nabij Doolin pier. Overdag wordt er geoefend en samen met de campinggasten gemusiceerd. ’s Avonds zijn de pubs afgeladen vol met locals en toeristen die er van hun pint en de optredens komen genieten.

De camping is een prima uitgangspunt voor een tochtje naar de legendarische Aran Islands. Drie ruige parels in zee, op nog geen uur varen, waar rust heerst en alles herinnert aan het rijke Ierse verleden. Mooi voor een dagtocht of een verblijf van enkele dagen. Zonder camper uiteraard, want die wordt er niet toegelaten.

**Gothic Fort **
Onderweg via het ooit door de Noormannen gestichte Galway naar Clifden (Connemara) passeer je op de N59 Aughnamare Castle. Een goed bewaard ‘Gothic fort’, dat lange tijd werd bewoond door de bekende O’Flaherty clan en waar de enige nog overgebleven‘yew-tree’ herinnert aan vele Keltische mythen. De bomen genoten groot respect, omdat ze het hout leverden voor bogen, wagenwielen, assen en vele andere gebruiksvoorwerpen voor de Middeleeuwse bewoners. Niet ver van Clifden is het uitgestrekte Connemara National Park, met zijn informatieve bezoekerscentrum, de moeite waard.

**Indrukwekkend **
Ongelooflijk boeiend en afwisselend is het panorama onderweg van Clifden naar Westport. Neem na de Killary Fjord, het enige dat Ierland heeft (foto), bij Leenan de route via Louisburgh, de kleine stad ten westen van Ierlands heilige berg, de Croagh Patrick. Weids en indrukwekkend is het landschap waar je doorheen rijdt, met hoge bergruggen rond een onafzienbare laagvlakte. Ruige schoonheid van het echte, pure, nog volledig onbedorven Ierland, waar je stil en klein van wordt.

**Westport House **
In Westport, een mooie stad, met veel boeiende architectuur, is het Westport House met het bijbehorende camping- en caravanpark al vele jaren een trekpleister voor toeristen en dagjesmensen uit binnen- en buitenland. Het rijk ingerichte, statige huis is nog steeds in particulier bezit. De familie Browne resideerde er tot een aantal jaren geleden. Zij besloot het voor het publiek toegankelijk te maken toen zij zelf wat moderner, Ă©n comfortabeler, ging wonen en wilde voorkomen, dat projectontwikkelaars het in handen zouden krijgen. ‘Het zou ons veel meer hebben opgebracht als we het aan investeerders hadden verkocht’, zegt Karen Browne, die als enig lid van de familie nog in het huis werkt. “Maar we kozen unaniem voor behoud van dit unieke stukje Ierse cultuur en historie”.

Kenmerkend zijn er de witte huizen, die afsteken tegen het donkere landschap, de uitgestrekte heidevelden, de goudgele stranden en de bijna altijd woeste golven van de Atlantische Oceaan.

En voortdurend waait er de wind. Dikwijls zó krachtig, dat campers en caravans die wat langer op de ‘Keel Sandybanks’ verblijven, vrijwel altijd extra worden vastgetuigd. De camping opent pas eind mei en het seizoen is begin september alweer voorbij.

De stormen in het voor- en najaar zijn er gewoon te zwaar om het seizoen nog wat langer te maken. Maar het is wél Ierland op zijn mooist en de omweg méér dan waard.

Bron: Tourpress Holland

ik ben van plan na me reis in Ierland te gaan wonen en werken :slight_smile: dus kan ik er van alles zien.