Over 2 maanden gaan we naar Costa Rica.
Ik heb voor onze route overal mooie annuleerbare accommodatie vastgelegd.
Nu het dichterbij komt begin ik toch wat te twijfelen over de route, of het haalbaar is, hoe het weer zal zijn, of bepaalde plaatsen ons wel zullen bevallen enz enz.
Dus het idee leeft om toch maar op de bonnefooi te gaan.
Dat zal vermoedelijk niet zo’n probleem zijn in het regenseizoen maar vind je de leuke accommodaties nog wel? En kun je zonder Spaans ook wel terecht? Ik lees hier en daar dat er toch weinig Engels gesproken wordt.
De route is als volgt:
1 nacht Heredia
2 nachten Tortuguero
3 nachten La Fortuna
2 nachten Rincon de la Viejo
2 nachten Monteverde
3 nachten Dominical
3 nachten Puerto Viejo de Talamanca
1 nacht Heredia.
Ter illustratie: wij zitten 10 kilometer ten noorden van Dominical en we hadden laatst gasten die vanuit Monteverde naar ons toe kwamen, zij hebben 6 uur over de rit gedaan met hun auto.
Om vanuit Dominical naar Puerto Viejo de Talamanca te rijden moet je helemaal om rijden, dan ben je bijna weer onderweg naar Tortuguero
M.a.w.: de tijden die google maps aangeeft kloppen voor geen meter?
Google maps geeft nl 4 uur aan voor Monteverde - Dominical en 7 uur voor Dominical naar Puerto Viejo.
Ik weet niet in hoeverre Google Maps rekening houdt met wegen die alleen met een 4x4 auto te bereizen zijn. Van wat ik heb begrepen is er een heel stuk bij Monteverde (ik geloof 30km maar pin me er niet op vast) enkel begaanbaar met 4x4 auto.
Wij hebben ons drie keer prima gered met Engels. Je reist toch langs redelijk toeristische plekken. En met een Daihatsu Bego redden we ons pok prima.
Mocht je bij Rincón de la Vieja nog accommodatie zoeken, kijk dan eens naar El Sol Verde in Curubandé. Prima ervaringen mee. Gerard helpt je aan alle kanten. Doe eventueel de groeten maar.
Met de app WAZE reis je het hele land door. Download de WAZE kaart van Costa Rica op je smartphone en je kunt offline de app altijd gebruiken. Met actuele informatie over files, opstoppingen enz.
Google maps geeft naar mijn mening een goede indicatie van de reistijden.
Begin je reis aan de caribean kust, dan naar Dominical-Uvita of Ojochal, met een tussenstop in San Gerardo de Dota en daarna kun je doorrijden naar het noorden, Monteverde, Rincon de la Vieja.
(Of ga eerst nog naar Drake Bay!! Drake Bay, Costa Rica - City Guide - Go Visit Costa Rica)
Dank je voor de tips. Waze staat inmiddels op de telefoon.
Ik heb inmiddels de route wel wat omgegooid en we gaan nu na Tortuguero en Guapiles waar we de huurauto in ontvangst nemen naar Tarcoles en daarna naar Dominical.
Dan terug naar Monteverde, Rincon, La Fortuna om af te sluiten in Playa Cocles.
Maar ik ben er nog steeds niet of we nu wel of niet op de bonnefooi zullen gaan.
Voor alles vastleggen: je wilt toch die hoogtepunten zien en het is fijn als je ter plekke geen tijd hoeft te besteden aan het zoeken van hotels.
Tegen: het weer en mogelijk vallen bepaalde dingen tegen en dan zit je vast aan je overnachtingen.
Het blijft lastig naar mijn mening. Nog 5 weken om na te denken.
Indien je vanaf Guapiles naar Tarcoles gaat dan moet je dward door Sabn José
Je krijgt je auto om 12.30 uur in Guapiles. (Terug om 12.00 uur vanuit Tortuguero)
Het lijkt me een beter plan vanaf Guapilesd via Siquirres en Cartago naar San Gerardo del Dota te rijden.
Hier overnachten en dan door naar Dominical en verder Tarcoles etc.
Dat is een goede tip, Johan. Had ik nog niet over nagedacht maar een hele goede optie omdat je dan ook niet hetzelfde stuk 2 x rijdt. Dank je, super blij met zulke tips !
Wij gaan in oktober op de bonnefooi, dat wil zeggen we kijken als we aankomen of we boeken de avond ervoor iets.
Normaal gesproken boeken we niks van te voren alleen de eerste overnachting. We boeken dan altijd de avond voordat je verder reist de volgende overnachting op boeking agoda of waar dan ook. Dan weet je zeker dat je dan ook doorreist. Op de meeste plaatsen heb je wifi. Wil je graag overnachten op de plekken die je nu uitgezocht hebt, schrijf deze dan op of sla ze ergens op op je telefoon of tablet en kijk als je zeker weet dat je er naar toe gaat of je er kunt boeken. Werkt prima, kan zijn dat je eens een keer iets anders zou moeten zoeken maar dat komt dan ook wel goed.
Dingen die we echt niet willen missen en moeilijk te bereiken zijn boeken we soms wel van te voren. Ik denk dat je hier voor Tortuguero wel iets moet regelen omdat het anders te lastig is om dat daar nog te doen.