'Onheilspellende berichten over veiligheid Ryanair'

Een artikel in het AD over Ryanair:

De Spaanse regering wil opheldering over enkele incidenten met de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair. Het Spaanse ministerie van Verkeer liet maandag weten dat het onmiddellijk wil spreken met eurocommissaris voor Transport Siim Kallas en de Ierse luchtvaartautoriteiten.

Zondag nog moest een toestel van Rayanair een voorzorgslanding moeten maken in Madrid vanwege een technisch probleem. Het toestel was op weg van Beauvais in Frankrijk naar Tenerife. Zaterdag moest een toestel van de Ierse prijsvechter een noodlanding maken in Barcelona

**Onderzoeken
**Volgens de Spaanse krant El Mundo zijn er maar liefst 1.201 onderzoeken naar veiligheidsincidenten met low-cost luchtvaartmaatschappij Ryanair geopend tussen januari en juli van dit jaar. Bij 41 inspecties door de Agencia Estatal de Seguridad Aérea (Aesa) in Spanje het afgelopen jaar werden 51 defecten gevonden, waarvan 15 als ‘zeer ernstig’ werden geëvalueerd.

Volgens Ryanair-topman O’Leary is er een samenzwering tegen zijn luchtvaartmaatschappij. Maar de feiten spreken niet meteen in O’Leary’s voordeel. Het aantal incidenten met Ryanair-toestellen stapelt zich op. Problemen die bij toestellen van Ryanair dit jaar voorkwamen: verkeerde druk in de cabine, noodlandingen wegens brandstoftekort, weigering om mee te werken bij onaangekondigde inspecties door luchtveiligheidsdiensten, afwijken van vluchtplannen, onrechtmatig weigeren om het vliegtuig te boarden. Vooral de brandstofpolitiek van Ryanair baart zorgen.
**
Piloten liegen volgens O’Leary**
Pilotenvakbonden -en organisaties in Ierland, Duitsland en Spanje hebben dit jaar Ryanair er al van beschuldigd dat hun politiek om met zo weinig mogelijk brandstof te vliegen zo rigoreus toepast dat ‘piloten bang zijn om extra brandstof te vragen wanneer ze voelen dat dat wel eens nodig zou kunnen zijn’.

Het antwoord van O’Leary daarop was een rechtzaak tegen de Spaanse pilotenvereniging Sepla, die een officieel onderzoek had geëist naar Ryanairs brandstofpolitiek. O’Leary vervolgt Sepla wegens smaad en valse beschuldigingen.

In een gesprek met een Spaanse krant beticht de topman het Spaanse ministerie van Verkeer ervan een haatcampagne tegen Ryanair na te streven. Daarmee doelt hij ondermeer op een uitspraak van minister Ana Pastor, die onlangs zei: ‘Lage kosten is goed, maar weinig veiligheid kunnen we niet gebruiken.’

Ze deed dat naar aanleiding van één van de frappantste incidenten, of beter, het feit dat er drie waren op één dag, en dat die alle drie te maken hadden met te weinig brandstof aan boord van Ryanairtoestellen. Op 26 juli werden drie Ryanair-toestellen met bestemming Madrid wegens onweer naar Valencia afgeleid. De toestellen hadden de noodoproep mayday gelanceerd, omdat hun brandstofpeil een kritisch minimum had bereikt.

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3317762/2012/09/17/Onheilspellende-berichten-over-veiligheid-Ryanair.dhtml

Ryanair heeft, naar het schijnt, maar voor 15 minuten aan extra brandstof aan boord…

Ondanks alle veiligheidsmaatregelen en internationale regelgeving, geeft de vrijemarktwerking toch nog heel veel vrijheid. Momenteel zit RyanAir bewust in een grijze mistige grens tussen de twee te zoeken naar een balans. Erg eng, zeker als je dan ziet hoeveel mechanische gebreken er ineens aan het licht komen bij controles. Het zal maar gebeuren dat je vlucht wordt geschrapt, omdat het vliegtuig noodgedwongen aan de grond moet blijven bij een onaangekondigde inspectie.

Het meest misselijkmakende is nog dat de directie alle negatieve publiciteit gebruikt om rechtszaken te starten als bron van inkomsten. Dat betekent dat ze een flink team van advocaten in dienst hebben. Als ze dat geld nou eens gebruiken om te investeren in onderhoud!?