Telegraaf 03082010
Adriaan (47) verdrinkt bij reddingsactie
AMSTERDAM - De 47-jarige Nederlandse toerist Adriaan Briene is op het Thaise eiland Koh Chang verdronken, terwijl hij juist het leven van een andere man in nood wilde redden.
Briene was met een vriend op vakantie op het eiland toen hij zag hoe een zwemmer in de problemen kwam door de sterke onderstroming. Briene schoot de 43-jarige Thai te hulp, maar werd daarbij zelf ook verzwolgen door het water.
“Adriaan kwam op dat moment uit een internetcafé. Hij had ons net een mailtje gestuurd om te vertellen hoe zijn vakantie was”, vertelt zijn vader Josinus Briene in het AD. “Volgens zijn vriend zag hij hoe die man in de problemen was geraakt en dook hij er meteen achteraan.”
De levenloze lichamen van Briene en de Thai werden na een tijdje weer op het strand geworpen. Reanimatie door toegesnelde hulpdiensten mocht bij beiden niet meer baten.
Dit is me een paar jaar terug ook bijna over komen. Was met vakantie in Marokko ging toen lekker zwemmen zonder dat ik het in de gaten had werd ik beetje bij beetje verder de zee in getrokken. Werd gewaarschuwd dat ik terug moest komen ging tegen de stroom in maar dat lukte niet echt.Heb het ook gebrobeerd om onder water te zwemmen was ook niet echt een succes. al met al ben ik er bijna 10min mee bezig geweest.
Maar sterkte voor de nabestaande…Met het verwerken van deze afschuwelijke verlies.
Dit is idd zeer erg voor beide slachtoffers en hun families. Veel sterkte alvast!
Op diverse plaatsen op het eiland wordt gewaarschuwd voor de mui stromingen of rip currents. En spijtig genoeg zijn er nog steeds mensen die er geen gevolg aan geven.
Als men in een dergelijke stroming terecht komt, dient men idd zijdelings er uit te zwemmen…diagonaal op het strand!
Als men iemand in nood ziet en men wenst te helpen, zorg er dan steeds voor dat jezelf niet in de problemen komt. Steeds een voorwerp met een hoog drijfvermogen (surfplank, reddingsvesten, reddingsboei,…) meenemen zodat dit ts jou en het slachtoffer kan gehouden worden! Is er niks voorhanden, riskeer dan nooit je eigen veiligheid voor een ander, ook al is die drang er.
Spijtig genoeg is dit hierboven een voorbeeld van!
Nogmaals mijn oprechte medeleven met de families van de nabestaanden in deze zware tijden.
Idd, surfplank is een grote hulp, ook al omdat je met een voet vast hangt aan je plank via een leash. Op een plank lig je op 't water en heb je minder weerstand, zo kan je ook veel sneller bij een slachtoffer komen om hulp te bieden. Als je op de plek van het onheil komt en je ziet het slachtoffer niet meteen, klem dan je benen rond je plank en eskimoteer. Op die manier heb je al goed twee meter rijkwijdte onder water zonder je plank te moeten verlaten.
Ik ben ooit een maand gaan surfen vlak bij Biarritz. Dat was m’n eerste kennismaking met de atlantische oceaan en geloof me, daar zit kracht achter!
Niet alleen onderstromingen, ook puur de slagkracht van de golven kan je in 't begin echt verrassen. De eerste keer dat ik erin ging zonder plank kwam ik op handen en knieën terug 't strand op. Ik was echt verschoten!
Als je op een strand komt dat je niet goed kent, neem geen risisco’s…
En dat geldt ook voor ons kleine noordzeetje. De golven zijn dan wel wat minder krachtig dan op andere plaatsen, maar door het feit dat het een nauwe doorgang is, heb je des te meer kans op onderstromingen…
Ook mijn medeleven aan de familie van deze slachtoffers.