Beste mensen,
In verband met een onderzoeksstage aan McGill University zou ik in februari voor 5 en een halve maand naar Montreal, Canada gaan (vlucht reeds geboekt). Dit als onderdeel van mijn master die ik hier aan de Vu in nederland volg. Hiervoor bleek ik een werkvergunning nodig te hebben die ik vervolgens netjes heb aangevraagd online. Na lang wachten en veel onduidelijkheid heb ik gisteren te horen gekregen dat de aanvraag is afgekeurd omdat ik iets niet heb duidelijk kunnen maken (wat precies blijft onduidelijk). Ik had al het nodige papier werk ge-upload maar volgens de government official heb ik
"not demonstrated that you come within the exceptions under section 186 of the regulations exempting you from the requirement to obtain a work permit or that your employment in Canada comes within the exceptions to section 203 of the regulations.
Bij mij gaat het om section 203. Hoe dan ook, het lijkt er op dat ik een nieuwe aanvraag moet initiëren met meer informatie aangezien ze mijn case hebben gesloten. Het is allemaal super irritant aangezien ik geen contact kan krijgen met het consulaat in Wenen die de visum/werk-vergunning aanvragen doet voor 10 landen waaronder Nederland. Het consulaat in Wenen is overspoeld en kan de werkdruk niet aan, daarom hebben ze de telefoonlijn omtrent visa application opgeheven en beantwoorden ze niet of heel minimaal email. De Ambassade in nederland kan niet helpen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en/of wellicht tips?
Ik vraag me ook af of ik niet gewoon zonder werkvergunning kan gaan aangezien ik met mijn nederlands paspoort ook binnen kan komen. Kan ik dan blijven voor 3 of voor 6 maanden? En is dit überhaupt een optie? McGill zegt dat er een risico is dat ik dan niet binnengelaten wordt.
Alvast erg bedankt!
Lucas
Hi Lucas,
Ik vond je thread via Google omdat ik ook net een werkvergunning geweigerd heb gekregen. In jouw geval kun je volgens mij zonder werkvergunning aan de slag. Als je niet door het Canadese instituut wordt betaald ben je “Self-funded researcher”, wat (vreemd genoeg) valt onder “Business visitor”, R186(a). Uit de FAQ van het kantoor in Wenen (http://www.canadainternational.gc.ca/austria-autriche/visas/faq.aspx?lang=eng#b8):
- I want to go to Canada to do self-funded research. Do I need a work permit?
Persons who are doing self-funded research (for example foreign students doing research in Canada for their diploma/thesis at their home university) meet the definition of business visitors and can therefore work without a work permit, so long as there is no displacement of Canadian or permanent resident workers, nor should there be any employer-employee relationship. In addition, the individual or the Canadian institution must not receive remuneration for the research. Business visitors, including self-funded researchers, should have all relevant documents on hand to present to the officer when seeking entry to Canada. Please check the requirements for business visitors.
Ik heb elders gezien dat dat voor een verblijf van maximaal 6 maanden is, wat bij jou het geval is. Hoe vastgesteld zou worden of er “displacement of Canadian or permanent resident workers” of “employer-employee relationship” is blijft vaag, maar het lijkt me een goed plan B. Zorg wel dat je al het nodige bewijsmateriaal hebt als je bij de douane staat, hoe meer hoe beter!
Succes!
1 like
Bedankt voor de reactie! ik dacht heel even dat dit inderdaad op mij van toepassing zou zijn maar ik val toch onder het volgende ben ik bang:
*2. I have been invited as visiting researcher/scholar by a Canadian university? Do I need a visa?
Visa requirement depends on your nationality, not on the purpose of stay. Please check for visa requirement.
Independent of the visa, you may need a work permit. For a research internship (with or without remuneration) a work permit is usually required.
If you receive a research grant (Stipendium) either from a Canadian or a Non-Canadian institution, you may apply for a work permit without HRSDC confirmation as “award recipient”.
If you meet the requirements of a self-funded researcher you may enter Canada as a visitor without a work permit. A self-funded researcher is someone who:
- conducts research purely for his own project and uses the facilities of a Canadian university (library, computer,…) but is in no way contributing to research projects of the host institute,
- does not receive any official funding/scholarship/academic grant from either Canadian or non-Canadian sources.*
Dus ik heb denk ik toch een workpermit nodig. Ook is er spraken van een employee-employer relationship voor zover ik kan inschatten. Ik denk dat het probleem bij mij is dat ik een Labour Market Impact Assessment nodig heb (en die heeft McGill weer niet)… Dit omdat mijn tweede aanvraag ook afgekeurd is met het zelfde bezwaar. Maargoed, ik ga kijken of er nog opties zijn. In ieder geval bedankt voor het meedenken! en in het ergste geval ga ik op hoop van zegen en probeer ik bij de douanen mijn case te maken.
Voor diegene die ook op dit problemen stuiten in de toekomst. Ik ben uiteindelijk als self-funded researcher/business visitor gegaan en ben zonder veel moeite door de douane gekomen. Het is dus mogelijk alleen raad ik je aan om goed naar je situatie te kijken en zeker te stellen dat deze voldoet aan de (meeste) eisen van self-funded researcher en business visitor in z’n algemeenheid.
1 like
Dat is wel een geruststelling; voor mijn werkvergunning ziet het er namelijk steeds minder belovend uit.
ik ken je situatie niet, maar mocht je meer informatie willen omtrent de procedure, dan help ik graag. Zonder jou reactie was ik waarschijnlijk nu niet in Canada geweest. Dank dus!
Dag Lucas,
Ik heb een onbetaalde onderzoeksstage plek voor 6 maanden in Canada. Nu wil ik ook als een foreign self funded researcher Canada in komen.
Er is ontzettend weinig informatie over beschikbaar, ik kan nergens vinden of dit nog bestaat, op de Canadese website staat het wel in de Officer quick reference guide to occupations (http://www.cic.gc.ca/english/resources/tools/temp/guide.asp), met een uitzondering op een work permit onder 186(a). Maar deze pagina is sinds 2014 niet geüpdatet, bovendien is over de hele term niks te vinden op de Canadese website.
Was er toen ook al erg weinig over te vinden of is het hele foreign self funded researcher concept verdwenen?
Welke procedure heb jij gevolgd en welke documenten had jij nodig van de universiteit en van jezelf?
Alvast bedankt!
Niek