De Olympische Spelen RIO 2016 naderen met rasse schreden.
Dit jaren worden ze gehouden in Rio van 5 tot 21 augustus.
Kom jij ook naar Brazilië in deze periode ? Dan kan je via deze pagina contact leggen met mede-reizigers uit de Lage Landen :zon02:
en uiteraard alle nodige informatie uitwisselen onder elkaar.
Alle specifieke informatie kan je vinden op de (Engelstalige) **officiële pagina RIO 2016**Je kan er bijvoorbeeld ontdekken in welke steden er voetbalwedstrijden gespeeld worden.
Hier bij ons in Salvador zullen er ook 2 matchen gespeeld worden.
Het is tevens de gelegenheid om ook andere zaken van de Braziliaanse cultuur op te pikken tijdens jouw reis.
Tegelijk kan je de rijke cultuur van de originele hoofdstad van het land (jawel Salvador is ondertussen 467 jaar oud) ontdekken.
Als Nederlandstalige gids (vlaamse expat die al 10 jaar in Brazilië woont) zal ik jou graag helpen in het verschaffen van informatie terplaatse indien gewenst. Dan kan je gelijk de sport-activiteiten volgen maar ook iets bijleren van dit land.
Als je in Bahia bent zou je er bvb ook kunnen aan denken om net voor (of na) de Olympics ook eens het Nationaal Park Chapada Diamantina te bezoeken met zijn adembenemende natuurpracht.
Wat bedoel je met strubbelingen? De gebouwen zijn bijna klaar, de straten om het olympisch dorp liggen nog open maar ik verwacht dat dat wel op tijd af is.
Het enige wat zeker niet af gaat zijn is de metro, maar daar had ik al op gerekend.
Het open water is slecht, aantal projecten zijn geschrapt, bouw liep achter en er is ook nog wat politiek gedoe. (Tenminste, dat lees je nog wel eens.)
Ach ja Zaan, in de Lage landen is het altijd 100% safe he ?
Daar heb je alleen af en toe een bom op een luchthaven of in een metro of zo …
en kan je steeds zorgeloos als ‘nietsvermoedende passant’ ronddolen
Aangezien het veiligheidsthema steeds blijft terugkomen (te pas en te onpas) hierbij nog maar even de belangrijkste regel aanhalen om problemen met ‘rondrennende straathoffies’ te vermijden :
WEES DISKREET en loop niet voortdurend met tekenen van uitelijk vertoon rond te zwaaien !
Concreet :
Nietsvermoedend rondwandelen met je smartphone voortdurend in de hand lokt ‘liefhebbers’, net zoals sierraad, gouden kettingen en horloges, een hele bundel geld bovenhalen om je biertje te betalen op terras, je geld openlijk staan tellen nadat je ging bijtanken uit de muur, etc … het zijn allemaal zaken die je beter niet doet !
's Nachts alleen door de straten dolen is ook iets wat je best achterwege laat.
Hou je met bovenstaande rekening dan is er weinig kans op problemen.
Ikzelf woon ondertussen al 10 jaar in Brazilië en heb slechts 1 probleem gehad en dat was net omdat mijn gezelschap op dat moment (6uur in de ochtend, verlaten straat) … met de smartphone stond te tokkelen …
Ik loop overal in Salvador rond (zelfs in favella’s), welliswaar met het voordeel van het lokale dialect te beheersen, maar voel me héél zelden op mijn ongemak tenzij als ik midden in de nacht klanten ga ophalen op de luchthaven en ze aan hun hotel afzet … tussen middernacht en 5u 's ochtends voelt het idd niet veilig aan …
Ja de kwaliteit van het water is slecht, zie daar ook geen verbetering. De bouw loopt misschien iets achter, maar ik denk wel dat alles op tijd af zal zijn.
Wel of geen Dilma, de Olympische Spelen gaan gewoon door. Daar is al te veel geld aan uitgegeven.
Ik ga volgende week naar een try out, ik laat het weten hoe het was! Voor andere mensen die een try out willen meemaken, zie hier de agenda Acece Rio - Acompanhe os Eventos de Teste
Ik ben naar een Try Out geweest en uiteraard…het was chaotisch. Weinig mensen (medewerkers en vrijwilligers) spreken Engels.
Dan hadden ze een pasjes systeem ontwikkeld voor de horeca. Je moest eerst geld op een pasje zetten en daarna kon je er iets mee afrekenen. Betalen kon alleen cash of met VISA (de sponsor).
Het zicht was wel ok, de oefeningen waren in het midden en bijna alle stoelen hadden goed zicht.
Bij binnenkomst moest de tas opengemaakt worden en (deo) spuitbussen mogen niet mee naar binnen. Er waren ook aardig wat mensen van het leger aanwezig, oa vanwege de IS dreigingen.
Nog wat over het transport vanaf het internationale vliegveld. (GIG)
Ik gebruik de laatste tijd veel Uber X in Rio via de app. Stuk goedkoper dan de taxi en je voert van tevoren via de app een cc in, dus ook geen gedoe met betalen achteraf. Taxis zijn wel heel erg anti Uber, dus schreeuw het niet van de daken dat je liever Uber gebruikt.
Vandaag met de BRT vanaf het vliegveld naar huis gegaan, BRT is een gewone bus zonder bagageruimte die op een speciale rijbaan rijdt (geen files). Voor toeristen is het overstappen wellicht wat verwarrend. Maar als je in Barra moet zijn is het perfect. Er is een semidireito (snelbus) naar Alvorada. Dit is het busstation in Barra, vanaf daar kun je een taxi die staan te wachten pakken. Op de eerste verdieping is binnen een BRT stand, hier kun je een pas kopen waar je tegoed op kunt zetten. Eén rit kost 3,80 reais, pasje kost 3 reais volgens mij. http://www.brtrio.com/?lang=en De BRT gaat ook naar het olympisch dorp vanuit Barra tijdens de Olympische spelen.
Er is ook een bus met airco naar zona sul, centro en barra. Deze kost ongeveer 14,50 reais pp en heeft een bagageruim onderin.