Vind jij het goed dat de Olympische Spelen in Zuid-Amerika worden gehouden?

Vrijdag 2 oktober heeft het IOC besloten dat de Olympische Spelen in 2016 voor het eerst in Zuid-Amerika gehouden worden. Er moest uiteindelijk gekozen worden tussen Rio de Janeiro en Madrid. Het IOC koos dus uiteindelijk voor Rio de Janeiro. Wat vind jij hiervan?

Stem hierboven in de peiling en licht je mening eventueel toe!

Uiteraard had ik de Spelen liever in Madrid gezien (letterlijk), dat ligt voor mij “naast de deur”.
Voor Brazilië heeft het voor en nadelen: de voordelen zijn een sterke verbetering van de infrastructuur en een goede promotie van het land. Nadeel is dat de meeste OS uiteindelijkek een behoorlijke kostenpost vormen en het land of de stad met een behoorlijk financieel verlies kan achterlaten. En de mensen die er wél beter van worden zijn zoals meestal niet de mensen die het het meest nodig hebben.

Ik vind de Olympische Spelen minder erg dan het WK voetbal. In 2007 heeft Brazilië al de Panamerikaanse Spelen georganiseerd en daardoor is veel van de benodigde infrastructuur al aanwezig. Tegen 2016 zullen natuurlijk wel wat dingen gedaan moeten worden, maar veel is er al.

Het WK is een ander verhaal. Daarvoor worden nu in steden als Natal gigantische stadions gebouwd voor 65.000 toeschouwers. Alleen met de bouw wordt al veel uitgegeven, maar daarna kost het onderhoud ook miljoenen… zelfs al laten ze het stadion lekker vervallen, zoals wel vaker. In die kleinere steden zijn de teams meestal degradatiekandidaten in de Série B en zullen ze zelfs in de grootste klassieker niet meer dan 20.000 toeschouwers trekken… met slechts 5.000 in ‘normale’ duels.