november of januari

Beste forum leden,
ik ben bezig eea te plannen voor 1,5 maand arg/chi (rondje van Buenos Aires ri. zuiden en weer terug naar Santiago).
Wat vinden jullie een betere reistijd hiervoor? Vanaf 1nov.-half dec. (Nov.) Of vanaf half dec. tm jan. (Jan.)? Of zijn beide maanden even prima om te bereizen?
Als ik het goed heb wat plus en mins:
*In Jan in het noorden wat heter, meer kans op regen en in geheel duurder. Maar perfect voor het zuiden (patagonie enz).
*In nov. in noorden aangenaam, minder kans op regen en geen hoogseizoen. Maar miss wat te vroeg in het seizoen voor het zuiden.

Dank!
met groet,
Theo

Maakt over het geheel niet zoveel uit volgens mij. Wat puntjes: Buenos Aires is bloedheet in januari. Mocht het een reisdoel zijn: In november kun je nog wel walvissen aantreffen op Peninsula Valdez en mogelijk ook nog wel pinguins. In januari vrijwel uitgesloten. Januari is het ook grote vakantie daar, dus wat meer drukte vanuit latijns amerika. Mogelijk wel minder Argentijnen gezien de crisis waar Macri het land in getrapt heeft.

Walvissen blijven tot begin december. Pinguins bij Punta Tombo blijven tot maart/april (jongen worden in november/december geboren).

Mogelijk wel minder Argentijnen gezien de crisis waar Macri het land in getrapt heeft.

Ik dacht juist minder Argentijnen omdat de Kirchneristas allemaal in het buitenland van hun (van het volk gestolen) centen zaten te genieten?

Maar laten we vragen over Argentinië/beste reistijd niet vervuilen met politiek gekleurd geneuzel, daar heeft niemand wat aan :slight_smile:

Heren, dank voor de info. Het lijkt erop dat we toch half dec.- jan. in Arg zijn. Vooral omdat Peru en Ecuador in nov. en half dec. beter te bezoeken zijn (daar is het in januari volop regenseizoen).
Helaas van de walvissen. Thanx voor de tip iig van Punta Tombo. Wij zijn beide wildlife liefhebbers, dus die gaan we zeker onthouden.

Januari is voor het zuiden van Argentinië wel weer perfect toch?
Gezien de hitte in Buenos Aires, raden jullie ons aan dan snel(ler) af te zakken naar het zuiden? Ik moet de route nog scherp krijgen, maar denk dat we dus 1 á 1,5 maand in ARG hebben.

Overigens dacht ik juist dat de nieuwe president juist wel het vertrouwen van investeerders had. Met oa een akkoord met schuldeisers en weliswaar een (forse) devaluatie, maar dat dat juist met de gedachte was om ‘snel pijn te pakken’ om opbouw mogelijk te maken. Ik zal nog eens wat meer onderzoek hiernaar doen ;).

Half december heb je heel misschien nog kans op walvissen, dus ik zou dan zo snel mogelijk naar de Península Valdes reizen. Verder heb je in zuidelijk Patagonië en Vuurland ook in januari nog kans op sneeuw hoor :wink: Nah, valt in de regel wel mee, maar verwacht geen lekker warm zomerweer.