Deze vraag is vast al vaak gesteld maar ik kan het niet vinden…
Wij zijn met een gezin met 3 kinderen van tegen die tijd 19, 17 en 13. We zitten te kijken voor een reis naar Canada, zouden jullie ons oost of west aanraden en waarom?
Thanks!
Wat willen jullie vooral doen? Stedentrips, natuur, overal rondtoeren, camperen/hotels?
Canada is zeer veelzijdig. In British Columbia (west dus) zijn de stad Vancouver (met Vancouver Island) en de parken Banff en Jasper de grootste highlights (even kort door de bocht genomen). In het oosten zijn Toronto, Ottawa, Montréal, Québec enorm populaire steden om te bezoeken, maar ook daar genoeg natuur om doorheen te rijden.
Als het walvisspotten hoog op de prioriteitenlijst staat: dat kan zowel nabij Vancouver Island als in Tadoussac (nabij Québec City).
Het mooiste zou zijn om beiden te bezoeken, maar dit is praktisch onmogelijk in een week of 3. ![]()
We willen eigenlijk een beetje van alles, maar dat kan zo te horen dus in allebei. Het plan is om met een auto te gaan, en dan langs ho(s)tels, huisjes enzovoorts.
Ik hoorde wel dat er in het westen veel mooie nationale parken zijn, heb je wel ook mooie natuur in het oosten?
Ik ben zelf nog nooit in het Oosten geweest en kan er dus niet echt over meespreken. Maar van wat ik gehoord heb is de natuur daar ook best mooi, maar anders. In het oosten vind je veel meren, bossen, rivieren en dergelijke alsook wilde dieren. In het westen heb je veel bergen die ze in het oosten niet hebben en er zijn ook vele meren, watervallen, bossen, de Canadese Rockies (1 van de prachtigste gebieden in de wereld, vind ik) alsook stranden en oceaan en ook veel wilde dieren. Er is ook een streek die meer woestijnachtig is alsook vele wijngaarden…beetje vergelijkbaar met Frankrijk en het klimaat.
Als dit je enige keer is dat je naar Canada gaat, dan zou ik persoonlijk voor het westen kiezen omwille van de diversiteiten. Maar zoals ik al zei ik kan je weinig vertellen over het oosten.
Veel succes met het kiezen van een streek…welke keuze je ook maakt, Canada is een mooi land!
Groetjes uit Vancouver,
Ann ![]()
Inderdaad, voor de diversiteit kun je het het beste in het westen zitten, met name British Columbia. Je hebt hier steden, bergen, bossen, woestijn, water, strand, sneeuw en nog veel meer. Daarentegen is het westen wel wat meer toeristischer dan het oosten. Met name Banff en Jasper zijn erg toeristisch maar dat heeft ook een reden: het is een heel erg mooi gebied!
Maar ook het oosten kan erg mooi zijn. Met name Nova Scotia en Newfoundland vind ik persoonlijk erg mooi met ook erg ruige natuur, bergen, kleine oude vissersdorpjes, vuurtorentjes etc en een aantal erg mooie nationale parken.
Persoonlijk zou ik de eerste keer ook naar het westen gaan denk ik. Dit is waarschijnlijk toch meer het Canada wat iemand die hier nog nooit is geweest zich van Canada voorstelt. Success met de voorbereidingen!
hier in ontario is het ook geweldig.
als je van de natuur houd is de muskoka area geweldig met algonguin NP
heel veel meren met veel bossen en wilde dieren.
een klein beetje rijden en je bent bij de niagara river.
(ook al vind ik de niagara falls zelf een beetje te toeristisch)
maar het is een geweldige omgeving als je langs “niagara on the lake” rijdt.
(van de niagara falls langs de rivier naar lake ontario)
een ontzettend mooi gebied met heel veel wijnvelden.
verder zeggen ze dat hamilton the waterfall city of the world is,
met heel veel soorten en maten watervallen in een klein gebied.
zelf heb ben ik vorig weekend van ottawa naar hamilton gereden door algonquin park,
en dat was echt ontzettend mooi.
wat ruiger landschap met heuvels en dalen.
hoe de rest van canada er uit ziet moet ik zelf ook nog ontdekken,
maar voor mijn gevoel zit je overal in canada wel goed.
overal is genoeg te zien of te doen.
Als je van natuur houdt zou ik absoluut het westen aanraden.
Ik ook, wij zijn er vorig jaar zomer geweest met 3 kids 7-12-14 jaar in de kamper en het is echt onvergetelijk geworden, zeker als je kinderen hebt die van de natuur en zwemmen houden. Volop mogelijkheden, in de nationale en provinciale parken maar ook in de stad!:dag:
Iemand ervaringen /geweest in Newfoundland?
Moeilijke vraag en lastig te beantwoorden. Zelf ben ik nog nooit in Oost-Canada geweest maar heb wel 10 weken in West-Canada (en Alaska) rondgekeken en we vonden die regio erg indrukwekkend. Daardoor heb ik ook het gevoel dat het oosten alleen maar minder kan zijn dan het westen (excuses aan degenen waarbij het oosten favoriet is). Dat dit gebaseerd is op persoonlijke smaak zal duidelijk zijn. Ik denk dat het westen wat ruiger en vooral rustiger is. Ik geloof dat ca 2/3 van de bevolking in Oost-Canada woont (Ontario en oostelijker) terwijl dat ca 1/3 qua oppervlakte van heel Canada is. Op zichzelf stelt deze bevolkingsdichtheid nog niet zo heel veel voor (zeker in vgl met bijv. Nederland) want het land an sich is groot genoeg, maar toch. Ik ben het geheel met Ann eens dat de diversiteit qua landschap en natuur in het westen waarschijnlijk groter (en indrukwekkender?) is dan in het oosten. Het hangt denk ik, zoals Jurjen aangeeft, voornamelijk af wat je zelf zoekt in-, en verwacht van, zo’n groot land.
Succes met de besluitvorming,
Rob
Afgelopen jaar ben ik op Newfoundland geweest en vond dat zelf een geweldig mooie provincie. In eerste instantie van plan om daar een lang weekend te blijven, maar uiteindelijk is dit uitgelopen tot een kleine week, dus dat zegt genoeg denk ik!
Met name het oostelijke gedeelte (Gros Morne National Park) is erg mooi en ruig en veel minder toeristisch dan bijvoorbeeld Jasper of Banff.
Als je de tijd hebt ga dan ook zeker naar het centraal, noordelijke gedeelte, naar New World Island. Twillingate is een erg mooi klein havenstadje en als je vroeg in het seizoen komt kun je nog ijsbergen voorbij zien drijven. De route naar Twillingate gaat over allemaal eilandjes maar is allemaal met de auto te bereiken en een mooie route.
Als je nog meer tijd hebt zou ik ook nog helemaal naar het noord-westelijke gedeelte van het eiland rijden, dat schijnt ook erg mooi te zijn maar ben ik zelf helaas niet meer aan toe gekomen. En als je nog meer tijd hebt kun je nog de oversteek maken naar Labrador, maar ik weet niet of dat de moeite waard is. Er is in ieder geval wel genoeg te doen op Newfoundland!
Mocht je inspiratie willen opdoen, ik heb wat foto’s op mijn weblog staan:
http://canada.redmar.org/ beetje naar onder scrollen bij 18 oktober en een beetje daaronder nog wat meer… Als je nog verder in het verleden kijkt ook nog wat van het westen van Canada. Succes met vergelijken! :biggrin:
:wereld:Hallo,
ik heb 3 jaar in Canada gewoont,van april2006 tot maart 2009,Lethbridge en Claresholm(dorpje ongeveer 1 1/2 uur onder Calgary) en gewerkt als vrachtwagenchauffeur.In die hoedanigheid heb ik onder andere ook coast to coast gereden…beide kanten van Canada zijn een bezoek meer dan waard.Het ligt er idd aan wat jullie willen.De standaard bezienswaardigheden bekijken,Niagara Falls,Vancouver Island etc of willen jullie het “echte” Canada zien?
Zelf ben ik in september 2005 op vakantie geweest.Geland in Toronto,toen 2 dagen in Niagara Falls geweest,mooi maar mega toeristisch…daarvandaan met een auto op de bonnefooi naar Winnipeg gegaan!Niks besproken(kan nog buiten schoolvakanties,en met 2 personen!)en dus in verschillende accomodaties geslapen…Ik vond het deel van Toronto naar Winnipeg erg veel lijken op Zweden!Veel meren,veel bossen en leuke kleine dorpen met gekleurde huisjes.We hebben veel wild gezien en vonden het erg geweldig…
Na de verhuizing hebben we 6 weken toeristje gespeeld en zijn toen onder ander in Banff,Okanagan Valley en verschillende reservaten geweest.Een hele andere wererld dan de oostkust,meer relaxed en zo mogelijk nog meer natuurschoon.Vooral de Rocky Mountains,Banff national park,Jasper national park en WatertonLake national park zijn absolute aanraders…
Als jullie het grootste country/western spektakel ter wereld mee willen maken is de “CALGARY STAMPEDE” een geweldig feest.10 dagen lang,in juli,is heel Calgary in de ban van het “oude westen”,de grootste country sterren treden dan op.Elke dag zijn er wedstrijden "barrelraces,lassorijden,wagonraces etc…niet goedkoop,ongeveer 1.000.000 miljoen!!bezoekers maar wel een absolute aanrader!!
Het leukste vonden wij de hotelletjes die in kleine plaatsjes waren…De mensen zijn,is onze mening!,in het westen vriendelijker behulpzamer maar ook hier zijn natuurlijk uitzonderingen op!
Wij hebben erg veel gehad aan de boekjes van Capitool en ANWB reisgids,veel tips en bezienswaardigheden.Maar ook regels en wetten die verschillen met NL!
Hopenlijk heb je wat aan de bovenstaande ideeen en tips.Ik wens jullie heel veel plezier bij het uitzoeken maar natuurlijk nog meer met de echte reis naar Canada…jullie zullen er absoluut geen spijt van krijgen…
groetjes Noor62:dag:
Bedankt voor de reacties allemaal! Weten jullie ook nog (bij voorkeur in het westen) leuke dingen om te doen voor jongeren? We zijn nu bang dat mijn broertje van 17 zich gaat vervelen omdat het vooral natuur is…
Raften bijvoorbeeld in wells gray provincial park.
Of een berg beklimmen in Banff.
Walsvissen kijken.
Mountainbiken in de bergen of door Vancouver, Kayakken in een van de vele bergmeertjes (worden overal wel verhuurd), Scuba diving rondom Vancouver / Vancouver Island, lange trektocht door de bergen maken. Het meeste heeft ook met natuur te maken natuurlijk maar dat is toch ook helemaal niet saai??? ![]()
Hier in Vancouver heb je nog wel genoeg dingen die niet direct met natuur te maken hebben. Er is een IMAX theatre hier bij Canada Place, er is nog een Science museum, ruimtevaart museum (HR MacMillan Space Centre*) *een luchtvaart museum in Langley, het Vancouver Aquarium waar je allerlei zeedieren van dichtbij kunt zien (wel weer natuur dan…). Genoeg te doen dus! ![]()
Het is west geworden, bedankt voor de reacties allemaal!
Weet iemand of je op je 19e mag rijden in Canada? (als de huurder en 1e chauffeur > 25 is)
We gaan naar Vancouver - Penticton - Nelson - Golden - Banff - Jasper - Clearwater - Whistler - Squamish en Vancouver Island. Als iemand daar nog tips voor heeft, die zijn van harte welkom!
In principe mag je volgens de wet als 19-jarige met rijbewijs gewoon de weg op, ongeacht de leeftijd van de eerste bestuurder. De vraagt blijft of de verhuurder dat goed vindt met het risico op onverzekerd rondrijden. Ik zou eens in de kleine lettertjes duiken!
volgens mij moet je 21 zijn om iets te huren en te besturen.