Afgelopen jaar hebben wij een campertrip Van SF - LV - LA - SF gemaakt. dit is zo goed bevallen dat wij volgend jaar weer een nieuwe trip willen boeken maar dan in Canada. Mijn vraag is dan ook wat een betere trip is. West Canada (Calgary -> Vancouver) of Oost Canada (Toronto -> ???. Ik lees dat de meeste campertrips in West Canada zijn. Ik wil wat afwisseling tussen de prachtige natuur en wat leuke steden. Wie o wie heeft een goede tip. Thanks.
Iets wat absoluut de moeite waard is, is de Icefields Parkway tussen Jasper en Banff. Ik heb er met de camper nog nooit rondgereden, maar heb er wel gefietst (o.a. ook de Yellowhead Highway van Prince Rupert tot Jasper). Schitterende natuur met veel kans op wildlife. Veel bos, bergen en meren. De Icefields Parkway loopt door de Canadese Rocky Mountains langs gletsjervelden en prachtige meren zoals Morraine Lake en Lake Louise. Kootenay NP is ook een (minder bekend) mooi park en ligt ten zuiden van Banff. Met de fiets heb ik destijds de hele grote steden zoals Calgary, Vancouver e.d. overgeslagen, dus daar kan ik je niets over zeggen. Vancouver schijnt leuk te zijn. Dat westelijk gedeelte van Canada is ruig, maar minder afwisseling in natuur dan bijvoorbeeld in de VS, zeker als je fietst :-). Echte wildernis…
Canada is een mooi land. Van zuid naar noord en van oost naar west. Meeste Europese reizigers trekken wel naar West-Canada. Natuurlijk aangetrokken door The Rockies. Maar het Westen heeft zeker meer te bieden dan bergen. Zo vind je er een prachtige wijn-en fruitstreek in de Thomson-Okanagan. Uitgestrekte prairie-landschappen in Cariboo Country in British Columbia en ten zuiden van The Kananaskis in Alberta. The Kootenays(mijn favoriete gebied) in het zuiden van B.C. is dan weer een combinatie van bergen en meren.Vancouver is een geweldige stad(veel leuker dan Toronto) en Kelowna is ook wel aardig, maar verder is er qua steden niet veel ècht de moeite. Calgary is echt een zaken/olie/werk-stad en voor de toerist niet zo interessant. Edmonton mag je links laten liggen.Dan is er natuurlijk nog Vancouver Island, maar dat is eigenlijk een vakantie op zich en dat geldt ook wel voor het noorden van B.C met de prachtige, al genoemde Yellowhead Highway. We huurden vroeger altijd fietsen bij de camper, maar inmiddels ben ik wat oud en versleten, dus fietsen komt het niet meer van. Onderweg zijn er ook veel plaatsen waar je fietsen kunt huren.
Oost-Canada is zeker ook de moeite, vooral de kust provincies als Nova Scotia en New Brunswick. Ontario en Quebec liggen alweer een stuk meer landinwaarts. Hou je van bossen en meren, dan is dat een ideale bestemming.
Toronto is een metropool, een zakenstad. Beetje vergelijkbaar met New York, maar dan minder indrukwekkend en bruisend. Vancouver kent een heerlijke "laid-back"atmosfeer en is ook lang niet zo groot( City ofVancouver is Amsterdam formaat) en prachtig gelegen. Het is een stad waar je op dezelfde dag kunt skiëen, wandelen door een oer-bos,aan het strand liggen, zeilen-kanoën, winkelen of een werkelijk prachtig museum(U.B.C. Museum of Anthropology) bezoeken, een fenomenaal mooie zonsondergang kunt zien, heerlijk eten en 's avonds na een Canucks game nog een gezellig afzakkertje kunt drinken in een leuk café.
Wij zijn ook in vancouver geweest,zaten aan de eaglebay leuke buurt lekker aan het water,afrader is china town stikt er van de cocaine en crack verslaafden hangen en zitten daar overal.Stanly park is wel leuk moet je gezien hebben
Updated - - -
[quote=“john1965, post:7, topic:132041”]
Wij zijn ook in vancouver geweest,zaten aan de eaglebay leuke buurt lekker aan het water,afrader is china town stikt er van de cocaine en crack verslaafden hangen en zitten daar overal.Stanly park is wel leuk moet je gezien hebben.
wij hebben west canada gedaan aanrader als je van natuur houdt,ben 6 jaar geleden in oostcanada geweest vondt persoonlijk west canada mooier.
West-Canada is een stuk minder bevolkt dan Oost-Canada, dus veel meer natuur en wild. Mocht je toch ook tussendoor willen city-hoppen en meer cultuur zien, dan zou ik Oost-Canada aanraden.
Toronto: +1.
Om een beetje promotie voor het Oosten te maken: Montreal is vaak net zo laid-back, het is iets uitgestrekter dan Amsterdam, maar het centrum zal aanvoelen als een gelijke schaal. Ook een overvloed aan musea (Fine Arts, Contemporary Art, McCord, Pointe-à-Callière, Biodôme, de gerenommeerde Botanische Tuinen, etc.) De stad is heel erg multicultureel (het is een volledige tweetalige metropool, dus tamelijk uniek), vol met heerlijk eten èn heerlijk drinken (Québec kent een microbrouwerijencultuur die het tot een tweede België maakt voor het bierdrinken), de Montreal Canadians (de Habs) verzorgen de (ijs)hockey en uitgaansgelegenheden mogen open blijven tot 03:00 (in tegenstelling tot 02:00 in de meeste andere provincies). Sterker nog: de meeste reizigers die ik tegen kom verkiezen Montreal boven Vancouver.
Maar, belangrijke bijkomende vragen: wanneer willen jullie gaan en hoe lang?
China town is inderdaad niet veel bijzonders. Inderdaad een hoop verslaafden, waar je trouwens weinig last van hebt. Wat wel een aanrader is, is de wijk Gastown. Leuke cafés, restaurantjes en winkeltjes.
Ga in ieder geval ook naar Vancouver Island. Het is daar echt prachtig. Een hele mooie plek is bv. Ucluelet aan de westkust. Wil je ook een whalewatch tour gaan doen, ga dan ook naar Campbell River.